אובדן כושר עבודה – מימוש זכויות רפואיות דרך ביטוח לאומי

אם חליתם או נפצעתם, ייתכן שיכולתכם לעבוד נפגעה. במצב כזה, ייתכן מאוד שאתם יכולים לקבל גמלה או כסף מהביטוח הלאומי. כדי לקבל הכרה במצב של אובדן כושר עבודה, תצטרכו לעשות כמה וכמה צעדים – וכדאי שתבינו במה בדיוק מדובר ואף תיעזרו במומחה שיוכל למצות את הזכויות הרפואיות המגיעות לכם.

מהו אובדן כושר עבודה?

אובדן כושר עבודה הוא מצב שבו אדם מאבד את היכולת להתפרנס כתוצאה מתאונה או ממחלה. הכוונה היא לאובדן חלקי או לאובדן מלא של היכולת לעבוד, כאשר המצב הזה יכול להיות זמני או קבוע.

 

בנוסף, לעתים הכוונה היא לא רק לאובדן כושר העבודה של הנפגע בעבודה המקורית שלו – אלא לכל עבודה שהיא. כך למשל, אם אדם עסק בבנייה וסובל מפגיעה בגב, ייתכן שהוא לא יכול יותר לעבוד בתחום הבנייה, אך יכול לעבוד בעבודה משרדית.

למה זכאי אדם שאיבד את היכולת לעבוד?

כעיקרון, תושבי מדינת ישראל שנקלעים למצב של אובדן כושר עבודה אמורים לקבל קצבת נכות ו/או קצבת נפגעי עבודה מביטוח לאומי.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

בנוסף, רצוי מאוד להיות מבוטח בחברת ביטוח בביטוח אובדן כושר עבודה.

אובדן כושר עבודה – מה תקבלו מביטוח לאומי?

כאמור, המוסד לביטוח לאומי הוא הכתובת הראשונה למי שנקלע למצב של אובדן כושר עבודה. מי שסובל מנכות או ממחלה יכול לבקש קצבת נכות כללית.

על פי החוק, "נכה" הוא אדם תושב ישראל מגיל 18 עד גיל פרישה, שאין לו כושר להשתכר סכום השווה לרבע מהשכר הממוצע במשק, או שכושרו להשתכר צומצם עקב הליקוי ב-50% או יותר – זאת כתוצאה מליקוי גופני, שכלי או נפשי. הליקוי יכול להיגרם מתאונה, ממחלה או ממום מלידה.

כל מי שאיבד את כושר ההשתכרות עקב נכות, יכול לפנות לביטוח לאומי על מנת לבחון זכאותו לקצבת נכות כללית ו/או לקצבת נפגעי עבודה.

פקיד התביעות של המוסד לביטוח לאומי יחליט אם המבוטח "נכה" או "עקרת בית נכה" ויקבע את דרגת אי-הכושר לאחר שיתייעץ עם רופא מוסמך ועם פקיד שיקום של המוסד לביטוח לאומי. 

אילו דרגות אי כושר נקבעות ע"י המוסד לביטוח לאומי?

דרגות אי-הכושר האפשריות הן: 60%, 65%, 74%, ו-100%. אובדן כושר פחות מ–50% אינו מזכה בקצבה.

בקביעת דרגת אי-הכושר להשתכר מתחשבים באיזו מידה ליקויו של המבוטח משפיע על כושרו לעבוד ולהשתכר, על יכולתו לשוב לעבודתו (לעבודה מלאה או חלקית) ועל יכולתו לעבוד בעבודה אחרת או ללמוד מקצוע חדש (לפי השכלתו, כושרו הגופני ומצב בריאותו).

בקביעת דרגת אי-הכושר לתפקד במשק בית תינתן הדעת באיזו מידה ליקויה של עקרת הבית משפיע על כושרה לתפקד במשק בית רגיל. כושר התפקוד של עקרת הבית נבדק במכונים מיוחדים להערכה תפקודית.

קביעת דרגת אי-כושר לזמן מוגבל
כל זמן שהמצב הרפואי או התפקודי של הנכה או של עקרת הבית הנכה אינם יציבים, או כל זמן שלא הסתיים הטיפול בשיקומו המקצועי של הנכה, רשאי פקיד התביעות לקבוע דרגת אי-כושר לזמן מוגבל, ולכל היותר לשנתיים. בתום פרק הזמן הזה תשוב ותיבדק דרגת אי–הכושר.

דמי פגיעה כפיצוי על אובדן כושר עבודה מביטוח לאומי

נפגעי עבודה הם מי שנמצאים במצב של אובדן כושר עבודה כתוצאה מתאונת עבודה או כתוצאה ממחלת מקצוע. אם הנפגע עבר תאונת עבודה ואם רופא תעסוקתי קבע תקופה שבה הוא לא יכול לעבוד בצורה סדירה, הוא זכאי לקבל מביטוח לאומי דמי פגיעה.

מדובר בפיצוי כספי בגובה של 75% מהשכר הממוצע של העובד/ת , אשר אותם וניתן לקבלם לתקופה של עד 90 יום. 

עד 12 ימים, המעביד משלם את הפיצויים בשלושת הימים הראשונים ואת השאר התקופה משלם המוסד לביטוח לאומי. בתקופות ארוכות יותר של עד 90 יום, המעסיק משלם את תשעת הימים הראשונים והביטוח הלאומי משלים את היתרה. 

להתמודד עם ביטוח לאומי? זה נשמע מסובך

אם כל הסיפור הזה נשמע לכם מסובך – אתם צודקים. דווקא כשאתם פוצעים, חולים או נמצאים במצב נפשי קשה – דווקא אז אתם צריכים להתמודד עם כל הביורוקרטיה של הביטוח הלאומי, להוכיח שאינכם יכולים להשתכר ולטרטר את עצמכם לבדיקות ולוועדות.

לכן, עדיף להיעזר באדם שמתמחה במימוש זכויות רפואיות ויוכל לסייע לכם גם מבחינת היידע הדרוש וגם מבחינת התמיכה בתקופה הקשה הזאת. אמנם, סיוע כזה כרוך בתשלום – אבל התשלום הזה משתלם.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png
אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

ישנם מקרים שבהם קצבת ילד נכה ניתנת לקבלה גם עבור התקופה שקדמה להגשת התביעה בפועל. בשורות הבאות נסביר מהם התנאים לקבלת תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

תקנות ילד נכה

תקנות ילד נכה במוסד לביטוח לאומי פורסמו בשנת 2010 ועוסקות בהגדרת תנאי הזכאות לקבלת גמלאות למשפחות בהן גדלים ילדים עם לקויות פיזיות. שכליות ו/או נפשיות

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?