ילד נטול יכולת: מהי המשמעות מבחינת מס הכנסה?

המונח "ילד נטול יכולת" מתייחס לילדים שסובלים ממגבלות מסוימות. הורים לילדים אלה זכאים ל-2 נקודות זיכוי במס הכנסה. ככל שזה נוגע למימוש זכויות רפואיות של ילד נטול יכולת ושל הוריו, זכויות אלה שוות ערך לאלפי שקלים בשנה, ולכן חשוב לעמוד עליהן ולקבל אותן. הנה תשובות לשאלות הנוגעות לזכויות הרפואיות של ילדים נטולי יכולת ושל הוריהם:

עד איזה גיל מוגדר הילד כ"ילד נטול יכולת"?

עקרונית, ההגדרה מתייחסת לילד עד גיל 18, אולם בתנאים מסוימים ניתן לקבל נקודות זיכוי גם עבור ילד נטול יכולת מעל גיל 18.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

אילו נכויות נכנסות תחת ההגדרה של ילד נטול יכולת?

מתחת לגיל 18: שיתוק, עיוורון, מוגבלות שכלית התפתחותית, עיכוב התפתחותי בשל לקות לימודית חמורה או מחלה קשה. הכרה בכל אחד מאלה דורשת כמובן תיעוד ומסמכים.

מעל גיל 18: שיתוק, עיוורון, מוגבלות שכלית התפתחותית, שעומד במבחן ההכנסות שנקבע, וכן שהינו ‘סמוך לשולחן הוריו’ כלומר, לא יצא מחזקתם.

גם כאן, כמובן, בכל מקרה יש להציג את כל המסמכים הנדרשים.

לשם נדרשים ההורים לעתים לעבור מסכת לא פשוטה של התרוצצויות, בדיקות ואבחונים עם הילד. הקושי גדול, הן מבחינה לוגיסטית והן מבחינה נפשית, ולא פעם הפתרון טמון בפנייה לאיש מקצוע שיכול לסייע גם בהיבט של הידע המקצועי וגם בהיבט של ליווי.

 

האם בגיר מעל גיל 18 יכול להיחשב "ילד נטול יכולת" אם הוא מתגורר מחוץ לבית?

כן, אם מדובר בבגיר השוהה בהוסטל או בדיור מוגן בקהילה. ההחלטה נתונה לשיקול דעתו של פקיד השומה ומתקבלת בהתאם לנסיבות.

האם הזכאות לנקודות זיכוי היא זכאות לצמיתות?

בדרך כלל לא, יש להגיש בקשה לנקודות זיכוי מדי שנה.

מה קורה אם ההורים אינם בחיים?

במצב כזה, אחיו של הילד אשר מונו "אפוטרופוס לגוף ולרכוש" זכאים לקבל את ההטבה. הזכאות קיימת גם אם ההורים לא מתפקדים והאחים הם האפוטרופוסים.

מה שוויין של שתי נקודות זיכוי?

שווי ההטבה הוא 436 ₪ לחודש ו-5,232 ₪ לשנה.

הנקודות ניתנות כמובן בנוסף ל-2.25 נקודות זיכוי שניתנות לכל תושב.

האם ניתן לקבל החזר רטרואקטיבי?

בהחלט, ניתן לקבל החזרי מס רטרואקטיבית עד 6 שנים אחורה (בתוספת ריבית והצמדה). כמובן שלשם כך יש להגיש בקשה באמצעות טופס 135 בצירוף טופס 116א' והמסמכים הנדרשים לרשות המיסים.

מה קורה במקרה של הורים פרודים?

הורים שלא מנהלים משק בית משותף וילדם מקבל גמלת ילד נכה מקבלים שניהם נקודות זיכוי.

מה קורה אם להורים יש שני ילדים נטולי יכולת?

במקרה כזה הם זכאים ל-4 נקודות זיכוי במס הכנסה.

האם הזכאות היא גם לשכירים וגם לעצמאים?

בהחלט, גם הורים שכירים וגם הורים עצמאים זכאים לנקודות זיכוי במס הכנסה, אבל תהליך הבקשה שונה.

מהו תהליך הבקשה?

לשכירים: מקבלי קצבת ילד נכה צריכים להגיש למעסיק טופס 101 בצירוף אישור על קבלת הקצבה לשנה הנוכחית. שכירים שלא מקבלים קצבת ילד נכה יגישו טופס 116א' ואישורים רלוונטיים לפקיד השומה באזור מגוריהם.

לעצמאים: עצמאים מגישים את הבקשה במסגרת הגשת הדו"ח השנתי. עליהם לסמן בטופס 'זיכוי בעד ילד נטול יכולת' בדוח השנתי ולצרף טופס 116א'.

 

אל תתמודדו לבד, פנו למומחה מימוש זכויות רפואיות שיוכל לסייע לכם

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

הטבות לילד נכה

הורות לילדים בעלי צרכים מיוחדים היא אתגר לא פשוט הכרוך בקשיים מרובים. מדינת ישראל שואפת לספק להורי הילדים הללו סיוע שיקל עליהם בהתמודדות עם המשא

תביעה לגמלת ילד נכה

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בשל לקות גופנית או נפשית, רשאים להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לגמלת ילד נכה, שהיא תשלום חודשי שנועד לסייע להורי

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?