מקצבת ילד נכה ועד הנחה במס הכנסה: הכירו את הזכויות הרפואיות של הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים

הורות היא עסק מורכב ומאתגר גם כאשר הילדים שלנו בריאים, אבל הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים מתמודדים עם אתגרים הרבה יותר רציניים. מדובר באתגרים נפשיים, לוגיסטיים וכלכליים כאחד.

ההתמודדות הנפשית עם ילד בעל צרכים מיוחדים היא התמודדות קשה, לעתים היא גורמת למתחים בין ההורים והיא ללא ספק משפיעה ישירות גם על שאר בני המשפחה. אבל מעבר לכך, קיימת גם התמודדות כלכלית מתמשכת ולא פשוטה – וכאן חשוב מאוד להכיר מהן הזכויות הרפואיות של ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

למרות מספרם הרב של ילדים עם צרכים מיוחדים והורים שמתמודדים עם ההוצאות והביורוקרטיה, המדינה לא הקימה איזשהו גוף שמרכז את מימוש הזכויות הרפואיות של ההורים הללו, ועליהם לעבוד מול גופים שונים שדורשים דרישות שונות: ביטוח לאומי (עבור גמלת ילד נכה), משרד הבריאות (עבור גמלת ניידות), משרד התחבורה (עבור תג נכה לרכב) ועוד.

מן הסתם, מדובר בהתעסקות קשה, מסורבלת ומורטת עצבים שצריכה להתנהל במקביל לניהול חיי היומיום מורכבים גם כך, ולכן לא פעם עדיף להיעזר באיש מקצוע המתמחה במימוש זכויות רפואיות, מכווין את ההורים וחוסך להם זמן ועצבים.

מי עונה להגדרה "ילדים עם צרכים מיוחדים"?

ילדים עם צרכים מיוחדים הם ילדים עם מוגבלויות פיזיות, שכליות ונפשיות. מדובר בין היתר בילדים הסובלים מפיגור שכלי, מילדים על הספקטרום האוטיסטי, ילדים עיוורים, ילדים בעלי נכות בגפיים ועוד ועוד ועוד.

כל ילד כזה הוא עולם ומלואו וכל אחד מהם זקוק לטיפול שונה ולציוד רפואי שונה, החל ממכשור, דרך טיפולים רפואיים ועד טיפולים שיקומיים. לרוב נדרשת עבורם מסגרת חינוכית נפרדת, ולעתים התרופות הנדרשות הן תרופות שמחוץ לסל הבריאות. לעתים דרוש עובד סיעודי לילד ולעתים נדרשים טיפולים שיכולים לשפר את מצבו.

זכויות ילד נכה – אל תתביישו לדרוש אותן

בבואנו לדבר על זכויות ילד נכה ועל מה שמגיע לילדים עם צרכים מיוחדים ולהוריהם, חשוב קודם כל להדגיש שאין כאן מקום לבושה. כל דבר שתוכלו לקבל עבור ילדיכם, אין סיבה שלא תקבלו. עוד חשוב להדגיש שאין גם מקום לעצלות. אמנם מימוש זכויות רפואיות כרוך בהרבה טרחה ומאמץ – אבל זה שווה את זה. מימוש זכויות רפואיות של ילדים עם צרכים מיוחדים מביא הקלה גדולה להורים ושיפור איכות חיים לילדים.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

 

אז אילו זכויות רפואיות יש לילדים עם צרכים מיוחדים?

גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי

כאשר ילד עונה על קריטריונים מסוימים, הוריו זכאים לקבל עבורו גמלת ילד נכה עד גיל 18 ו-3 חודשים. מדובר בילדים עם מוגבלויות שונות, ביניהן:

  • מוגבלות פיזית
  • מוגבלות נפשית או בעיות התנהגותיות
  • מוגבלות שכלית
  • סוכרת
  • סרטן
  • מחלות נדירות
  • אלרגיה קשה
  • אוטיזם

באופן עקרוני, הזכאות היא מאז שהילד בן 91 יום, אבל הורים לילדים עם ליקוי שמיעה חמור ותסמונת דאון זכאים לקבל גמלת ילד נכה מיום לידת הילד.

מלבד הסיוע הכספי, עצם הזכאות לגמלה מקנה להורים בחלק מהמקרים גם הטבות וזכויות נוספות.

קביעת הזכאות לגמלת ילד נכה בביטוח לאומי

כדי לקבל גמלת ילד נכה צריכים להיקבע אחוזי נכות, והחלטה זו מתקבלת על-ידי ועדה רפואית של ביטוח לאומי. הוועדה בודקת אילחו ליקויים יש לילד ועד כמה הוא תלוי בזולת ביחס לשאר בני גילו. הבדיקה מתבצעת בהתאם לגיל הילד.

כאשר מדובר בילד עם עיכוב התפתחותי, אפשר לעתים לקבל קצבה רטרואקטיבית 6 חודשים אחורה.

  • עד גיל 3: הוועדה בוחנת אם הילד מסוגל לבצע את רוב פעולות הגפיים ותנועות הראש שאמורים לבצע בגילו (תגובה להשמעת קולות, הושטת יד לחפץ).
  • מעל גיל 3: הוועדה תבחן עד כמה הילד תלות באחרים בהשוואה לבני גילו בביצוע פעולות יומיומיות כמו ניידות, שליטה על סוגרים, אכילה, הלבשה ורחצה.
  • השגחה צמודה: בהתאם לליקוי, הוועדה בוחנת אם ילד זקוק להשגחה מתמדת – כאשר המבחן הוא אם קיים סיכון ברור ומיידי לחיי הילד כאשר הוא ללא השגחת מבוגר. לעתים אפשר יהיה לקבל את הקצבה רטרו-אקטיבית למשך 12 חודשים.
  • טיפול רפואי מיוחד: במקרה הצורך, הוועדה בוחנת אם מגיעה גמלת ילד נכה כאשר הילד זקוק לטיפול רפואי מיוחד או שיש לו מחלה נדירה.

גובה גמלת ילד נכה

בהתאם להחלטת הוועדה, תינתן להורים גמלת ילד נכה בהתאם למוגבלות הילד ו/או מצבו הרפואי – כאשר יש כמה מדרגות לקצבה. הוועדה יכולה לקבוע גם נכות של יותר מ-100%, מה שכמובן מגדיל את הקצבה.

נכון ל-1.1.2020 אלה הן מדרגות גמלת ילד נכה:

  • 50% נכות – 1,268 ₪ בחודש
  • 100% נכות – 2,608 ₪ בחודש
  • 188% נכות – 4,773 ש"ח בחודש

משפחה עם 2 ילדים נכים או יותר תהיה זכאית לגמלה מוגדלת בשיעור 50% עבור כל אחד מהילדים.

מי זכאי לגמלת ניידות?

כאשר לילד יש ליקוי בגפיים והניידות שלו מוגבלת, ההורים יכולים לבקש ולקבל גמלת ניידות. הזכאות נקבעת בהתאם לרשימת ליקויים ספציפיים, ביניהם שיתוק, מומים מלידה ועוד.

בנוסף, ייתכן שההורים זכאים להטבות ניידות כמו הלוואה לרכישת רכב חדש, פטור מאגרת רישוי והלוואה לרכישת אביזרים מיוחדים לרכב.

ועדה רפואית לניידות מתקיימת במשרד הבריאות ומיושמת במוסד לביטוח לאומי. ועדה זו קובעת מהם אחוזי הנכות שהילד יכול לקבל עבור הליקוי. הילד והוריו צריכים להוכיח מוגבלות בשיעור של 60% לפחות כדי להימצא זכאים להטבות ניידות.

למרבה התדהמה, המדינה מערימה קשיים ומאלצת בין ההורים לבחור בין גמלת ניידות לגמלת ילד נכה – אלא אם כן נקבעו לילד 80% לפחות בניידות, או כאשר הילד זקוק לכיסא גלגלים.

לכן, חשוב במיוחד שההורים ייעזרו באיש מקצוע שיוכל להכין אותם לוועדה הרפואי, לסייע להם להכין את התיק הרפואי וללוות אותם לאורך הדרך ואף בוועדה עצמה.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

תג נכה לרכב

מן הסתם, כאשר להורים יש ילד עם צרכים מיוחדים שמתקשה בניידות, הם זקוקים לנגישות מקסימלית. הורים אלה יכולים להגיש בקשה לתג נכה לרכב וכך לחנות במקומות המיועדים לנכים ובמקומות שבהם החניה אינה מותרת.

כפי שציינו קודם לכן, המדינה אינה מקלה על ההורים ולא מקנה להם תג נכה באופן אוטומטי אם נקבעה לילדיהם גמלת ניידות – כך שהם צריכים להגיש בקשה לתג נכה למשרד התחבורה.

במקרה הזה, עליהם להוכיח את הזכאות באמצעות הגשת מסמכים רפואיים עדכניים, המעידים כי הילד מתקשה בהליכה, וכי הנכות הרפואית שלו מוערכת ביותר מ-60%.

הזכאות לתג נכה תיקבע על ידי רופא אגף הרישוי במשרד התחבורה.

מס הכנסה – נקודות זיכוי בגין ילד נכה

לעתים קרובות ההורים מוצאים את עצמם מפחיתים את שעות העבודה בשל הצורך לטפל בילד נכה. מצד שני, מעטים ההורים שיכולים להרשות לעצמם לא לעבוד כדי להתמסר לטיפול בילד – דווקא משום שההוצאות הכרוכות בגידול ילדים צרכים מיוחדים הן הוצאות גבוהות. רבים אף לא מעוניינים לעשות זאת.

נראה לכם מסובך? לחצו על הקישור וצרו קשר כדי לקבל מענה מקצועי >

כדאי לנצל את ההטבה שניתנת להורים לילדים עם צרכים מיוחדים במס הכנסה: מדובר בשתי נקודות זיכוי במשכורת – כלומר הפחתה של מס ההכנסה שעליהם לשלם. שווי ההטבה 4,728 ₪ לשנה. יש מקרים לא מעטים שאפשר אפילו לקבל את ההחזר הזה רטרו-אקטיבית.

ההטבה ניתנת רק לאחד משני ההורים ובכל שנה צריך להגישה מחדש.

ושוב, כמו שאמרנו, המדינה אינה מקלה על ההורים וכדי ליהנות מההטבה הזאת יש לפנות לגוף אחר – הפעם מדובר כמובן במס הכנסה. גם במקרה הזה יש להגיש למס הכנסה טפסים מיוחדים, אישורים ומסמך מרופא.

זכויות רפואיות להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים

מעבר לכל אלה, כדאי לנצל הטבות נוספות שיכולות להקל ולו במעט על ההתנהלות הכלכלית בבית:

הנחה בארנונה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

ניתן לקבל הנחה של עד 25% עבור 100 מ"ר משטח הנכס. את הבקשה יש להגיש לרשות המקומית בצירוף אישור מהמוסד לביטוח לאומי.  

הסעות לבית הספר

יש מקרים שבהם הילד זכאי להסעה לבית הספר ע"י הרשות המקומית. יש להגיש את הבקשה למחלקת החינוך.

סייעת בגן או בבית הספר

אחת ההטבות המשמעותיות היא סייעת שמסייעת לילדים להשתלב בגן עירייה או בבית הספר.

ציוד רפואי

לעתים קרובות הורים שוכרים מכשירים רפואיים שונים, כגון מכשיר הזנה או מוניטור. הורים שמקבלים קצבת ילד נכה זכאים להנחות.

היעדרות ממקום העבודה

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים רשאים להיעדר עד 18 ימים בשנה, ובתנאי שהם עובדים לפחות שנה אצל אותו מעביד או באותו מקום העבודה. כמו כן, הורה לילד נכה זכאי לזקוף 18 ימים נוספים של היעדרות מדי שנה על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו או על חשבון ימי החופשה לצורך מתן סיוע אישי לילדו הנכה. הטבה זו ניתנת רק לאחד ההורים, ולשם קבלתה יש להצהיר על כך למעסיק ולגבות זאת במסמכים רפואיים רלוונטיים.

מרגישים אבודים? אל תהססו לפנות למומחה מימוש זכויות רפואיות

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

ישנם מקרים שבהם קצבת ילד נכה ניתנת לקבלה גם עבור התקופה שקדמה להגשת התביעה בפועל. בשורות הבאות נסביר מהם התנאים לקבלת תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

תקנות ילד נכה

תקנות ילד נכה במוסד לביטוח לאומי פורסמו בשנת 2010 ועוסקות בהגדרת תנאי הזכאות לקבלת גמלאות למשפחות בהן גדלים ילדים עם לקויות פיזיות. שכליות ו/או נפשיות

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?