כל מה שאתם צריכים לדעת על חישוב אחוזי נכות על-ידי ביטוח לאומי

אם אתם סובלים מנכות, פגיעה, מחלה או בעיה אחרת שפוגעת בתפקוד שלכם ואתם רוצים לקבל קצבת נכות כללית מביטוח לאומי – המונח הכי נפוץ שתשמעו הוא "אחוזי נכות". עד כמה שזה נשמע פוגע או משפיל, הכאב והסבל שלכם נמדדים במספרים, או ליתר דיוק, באחוזי נכות – וכדי למצות את הזכויות הרפואיות שלכם, אתם תלויים בגובה אחוזי הנכות שנקבעים לכם. לפעמים, אפילו לעתים קרובות, נקבעים לאדם אחוזי נכות נמוכים שלא בצדק – מה שמשפיע באופן קריטי על גובה הקצבה, ולפעמים אחוזי נכות בודדים מפרידים בינו לבין הקצבה.

למעשה, אחוזי נכות הם קריטיים לקביעת זכאות לקצבה, מענק או כל זכות אחרת בגין נכות מעבודה, קצבת נכות כללית, קצבת שירותים מיוחדים, או פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות.

1. הגשת תביעה לקצבת נכות

כל אדם שרוצה לקבל הכרה באחוזי נכות מהביטוח הלאומי, צריך קודם כל להגיש תביעה למחלקת הביטוח והגבייה באמצעות טופס תביעה לקצבת נכות. לטופס התביעה יש לצרף הצהרה, וכן מסמכים רפואיים ואישורים רלבנטיים לתביעה. מן הסתם, אם אתם מבקש הכרה בנכות הקשורה לירידה בשמיעה, עליו להביא מסמכים שמעידים על הבעיה הזאת.

2. התייצבות מול ועדה רפואית

מי שחורץ את גורלכם בנושא אחוזי הנכות היא ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי. על הרכבה של ועדה רפואית מומלץ לקרוא בכתבה איך מתנהלת ועדה רפואית של הביטוח הלאומי. מדובר במעמד מלחיץ מאוד ולא פלא שהרבה אנשים חוששים ממנו או נרתעים ממנו. עליכם להתייצב מול הוועדה הרפואית ולהסביר לנוכחים בצורה משכנעת ממה אתם סובלים – כאשר הרבה פעמים תקבלו את התחושה שחושבים שאתם שקרנים או מגזימים. לאחר שתציגו את טענותיכם – תבוצע בדיקה רפואית על-ידי רופא מטעם ביטוח לאומי.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

חישוב אחוזי נכות – איך זה עובד?הגשת תביעה לקצבת נכות

הרופא במקרה הזה הוא השופט – והוא היחיד המוסמך לקבוע אילו אחוזי נכות לקבוע לכם.

>> מתוסכלים מהמלחמה מול ביטוח לאומי? לחצו כאן לייעוץ ראשוני >>

את גזר הדין לא תשמעו מיד – התשובה (יחד עם העתק של הפרוטוקול) תישלח לביתכם תוך שבוע עד שלושה שבועות.

מדובר בתקופה מורטת עצבים, ולעתים קרובות החלטת הוועדה הרפואית מאכזבת מאוד.

3. חישוב אחוזי הנכות – כך זה עובד

אתם אמנם סובלים ואפילו מתקשים לתפקד, אבל לא פשוט לתרגם את הבעיות שלכם למילים – ובטח לא למספרים. הרופא בוועדה הרפואית כן עושה את זה – וזו הסיבה לתסכול הרב שמדווחים עליו כל כך הרבה אנשים.

לביטוח הלאומי יש "ספר מבחנים". הרופא קובע מהן המחלות או מהם הליקויים שאתם סובלים מהם בהתאם לרשימה בספר – ומתרגם אותם לאחוזי נכות. כפי שאתם מתארים לעצמכם, יש הרבה מאוד מחלות וליקויים, יש הרבה מאוד איברים בגוף, ויש גם הרבה מקרים שהפגיעה מורכבת מכמה איברים ומערכות בגוף.

לכל ליקוי רפואי מוגדר אחוז הנכות הנקבע עבורו. אתם למעשה הופכים למעין נוסחה שהרופא צריך לחשב – וזה מקור להרבה מאוד טעויות ועוגמת נפש.

איך מתבצע חישוב אחוזי נכות כשיש כמה מחלות או ליקויים?

במידה שלתובע כמה מחלות או ליקויים רפואיים, למשל סוכרת ופריצת דיסק, הרופא קובע לכל ליקוי אחוזי נכות בנפרד – אבל אחוז הנכות הסופיים אינם חישוב פשוט של חיבור, אלא מתבססים על חישוב משוקלל די מסובך ומרגיז. כך למשל, אם הרופא קבע אחוזי נכות מסוימים בגין הסוכרת – למשל 25%, הוא יגזור את אחוזי הנכות בגין פריצת הדיסק מתוך "יתרת אחוזי הנכות" שנותרה, כלומר מתוך 75%, מה שמפחית כמובן את גובה אחוזי הנכות שהוא יקבע לתובע.

דוגמה נוספת: נניח שאדם מגיע עם מחלה בגב ומחלה ברגל – והרופא קבע 20% נכות על המחלה בגב ו-10% נכות על הבעיה ברגל, בפועל אחוז הנכות שניתן לאותו אדם על הבעיה ברגל הוא רק 8%. זאת משום שה-20% על המחלה בגב מחושבים מתוך 100%, ואילו ה-10% נכות על מחלה ברגל מחושבים 80% נכות שנותרו – כך שבפועל הם מתורגמים ל-8% נכות. אחוזי הנכות המשוקללים יהיו 28% ולא 30%.

בכל מקרה, אחוזי הנכות הסופיים לאחר השקלול לעולם לא יהיו יותר מ-100% נכות.

סעיפים מנופים – מה זה?

יש גם אחוזי נכות שפשוט לא נחשבים לצורך קבלת קצבת נכות (סעיפים מנופים, או ליקויים מנופים). התקנות קובעות שליקויים אלה אינם משפיעים על הכושר לעבוד ולהשתכר, כלומר הרופא קבע שהליקויים קיימים, אולם הם לא יילקחו בחשבון בקביעת אחוז הנכות הכללית.

לדוגמה: מי שעבר כריתת שתי צלעות מצד אחד, והרופא קבע לו נכות רפואית בשיעור 10%. אחוז זה לא יילקח בחשבון בקביעת אחוז הנכות הכללית.

תכל'ס, מה המשמעות של חישוב אחוזי נכות?

השורה התחתונה היא שחישוב אחוזי נכות בסוף מתורגם לקצבה ולהטבות שאמורות להקל עליכם להתקיים מבחינה כלכלית. אם אחוזי הנכות משפיעים על תפקודכם ומובילים לאובדן כושר עבודה, המטרה היא שתקבלו אחוזי דרגת אי כושר.

אם אחוזי הנכות שייקבעו לכם יעברו את הממוצע הקבוע, תהיו זכאים לקצבת נכות כללית.

מותר לערער על חישוב אחוזי נכות?

ודאי שמותר לערער על חישוב אחוזי נכות.

אם נקבעו לכם פחות מ–80% נכות רפואית, או דרגת אי-כושר שאינה עולה על 74%, אתם רשאים לערער על אחוז הנכות הרפואית לפני ועדה רפואית לעררים. גם מי שנקבע לגביו שלא איבד מכושרו להשתכר או שאיבד פחות מ 50% מכושרו להשתכר – רשאי לערער.

קחו בחשבון שהגשת ערר לוועדה רפואית היא עסק מאתגר וסוחט. אל תתייאשו, ההתמודדות מול הביטוח הלאומי אמנם אינה פשוטה, אולם ניתן להיעזר באיש מקצוע – מומחה זכויות רפואיות או עורך דין.

קבעו לכם אחוזי נכות נמוכים? אל תתמודדו לבד. פנו למומחה זכויות רפואיות

 

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

ישנם מקרים שבהם קצבת ילד נכה ניתנת לקבלה גם עבור התקופה שקדמה להגשת התביעה בפועל. בשורות הבאות נסביר מהם התנאים לקבלת תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?