מחלה נפשית, ביטוח לאומי והקצבאות שביניהם

כאשר מדברים על מימוש זכויות רפואיות, לעתים קרובות האסוציאציה הראשונה היא קבלת קצבת נכות כתוצאה מבעיה רפואית כמו נכות פיזית קשה. אולם, מחלה נפשית עשויה לגרום לנכות לא פחות קשה ולפגיעה ביכולת לעבוד ולהתפרנס.

החל מסכיזופרניה ועד הפרעת אכילה, בגין מחלות נפש אפשר לקבל קצבת נכות מביטוח לאומי. התהליך עשוי להיות מורכב ומתיש, ולכן לעתים קרובות כדאי להיעזר באיש מקצוע המתמחה במיצוי זכויות רפואיות, בין אם מדובר בעורך דין ובין אם בחברת מימוש זכויות רפואיות – כדי להקל על ההתמודדות וכדי להשיג את המירב.

קביעת נכות רפואית בגין מחלה נפשית

קביעת נכות רפואית למתמודדי נפש יכולה להיעשות או במסגרת הליך התביעה לקצבת נכות מהביטוח הלאומי, או באמצעות פנייה לפסיכיאטר שהוסמך לכך. עם זאת, מי שמחליט לוותר על הפנייה לביטוח הלאומי ובוחר רק בפנייה לפסיכיאטר, לא יוכל לקבל קצבה מביטוח לאומי אלא רק שירותי סל שיקום של משרד הבריאות.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

פנייה לביטוח לאומי לצורך קביעת נכות רפואית משמעותה דיון של ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. הנכות הרפואית שתיקבע ע"י הוועדה תקפה גם לסל השיקום של משרד הבריאות וגם להטבות נוספות מגופים שונים (שחלקן אינו מותנה בזכאות לקצבת נכות).

באילו הפרעות נפשיות מדובר?

לעתים קשה לבחור במונח המדויק – מחלה נפשית, התמודדות נפשית או הפרעה נפשית, אבל בשורה התחתונה יש שורה ארוכה של לקויות נפשיות אשר הביטוח הלאומי מכיר בהן כדי להעניק קצבת נכות. הפירוט המלא נמצא בקישור. ההפרעות כוללות, בין היתר:

  • הפרעות נפשיות אורגניות
  • סכיזופרניה
  • הפרעות דלוזיונליות
  • הפרעות במצב הרוח
  • הפרעות חרדה
  • הפרעות תלויות דחק
  • הפרעות אכילה

האם מחלה נפשית יכולה להתפרץ כתוצאה ממתח בעבודה?

חלק גדול מהאנשים נמצאים במתח רב בעבודה שלהם, אך מצליחים להתמודד עם המתח הזה ולהמשיך לתפקד כרגיל. אולם לעתים, והיו מקרים כאלה שהוכרו ע"י הביטוח הלאומי", שאנשים שהתמודדו עם הבעיות נפשיות במהלך חייהם ונקלעו למשבר בעבודה, סבלו מהתפרצות של מחלת נפש כמו סכיזופרניה. כך למשל, הביטוח הלאומי הכיר בהתפרצות סכיזופרניה אצל אדם שבעברו כבר אושפז. חזר לתפקוד מלא, עבד כשכיר והמנהל הודיע לו על פיטוריו. אותו אדם, אשר התמוטט נפשית במקום העבודה ומאז לא חזר לתפקוד, הוכרז כמי שזכאי לקצבה, משום שגורם המחלה נחשב כתאונת עבודה.

כדי לקבל את כל הזכויות, הקצבאות והכספים המגיעים לכם במקרה של נכות נפשית, מומלץ להיעזר במומחה שיוכל לכוון אתכם ולהנחות אתכם לגבי אנשי המקצוע, הבדיקות וההליכים הדרושים.

חושבים שמגיעה לכם קצבה? צרו קשר עם מומחה זכויות רפואיות

עוד כתבות שיעניינו אתכם על מימוש זכויות רפואיות

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?