קצבת נכות כללית – מהם הקריטריונים של המוסד לביטוח לאומי?

אם אתם סובלים ממחלה, נכות או ליקוי שפוגעים ביכולת שלכם לעבוד, ייתכן שאתם זכאים לקצבת נכות כללית של הביטוח הלאומי. נכון לשנת 2021, גובה קצבת נכות הוא 3,321 ש"ח. לא מדובר בסכום גדול, בלשון המעטה, אבל הוא מאוד משמעותי עבור מי שמתקשה להתפרנס – ולכן שווה להילחם עליו.

למה בכלל צריך להילחם? מפני שהביטוח הלאומי לא מחלק את הקצבה הזאת בנדיבות. כדי שתקבלו קצבת נכות, צריכה להיקבע לכם נכות בשיעור מינימלי מסוים. יש ליקויים או מגבלות שמגבילים אתכם או מפריעים לכם, אבל מבחינת הביטוח הלאומי אולי אינם מצדיקים קביעת אחוזי נכות שמספיקים לקבלת קצבת נכות מלאה.

כך למשל, האם מחלת מעיים כרונית מוגדרת כנכות? מה דרגת הנכות? ומה לגבי סוכרת או מחלת כליות? התשובה מורכבת. הביטוח הלאומי קבע שורה של קריטריונים שרק מי שעומד בהם זכאי לקצבת נכות כללית, וגם בתוך בקצבה יש מדרגות.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

מהם התנאים לקבלת קצבת נכות כללית?

1. גיל ותושבות – נכות כללית

כדי לקבל קצבת נכות כללית, יש להיות תושב ישראל בן 18 ומעלה – עד גיל פרישה.

2. הכנסות מעבודה

שימו לב, אם אתם עובדים כשכירים או עצמאים, ומרוויחים יותר מ-60% מהשכר הממוצע (6,331 ש"ח) – לא תהיו זכאים לקצבת נכות.

כאשר מדובר באישה נשואה שאינה עובדת 12 חודשים רצופים או 24 חודשים לא רצופים בארבע שנים – היא מוגדרת עקרת בית ותנאי הזכאות שונים.

3. נכות רפואית

כדי לקבל קצבת נכות כללית, רופא מטעם הביטוח הלאומי צריך לקבוע לכם נכות רפואית בשיעור 60% לפחות. אם יש לכם כמה ליקויים, הרופא יכול לקבוע נכות בשיעור של 40% לפחות – בתנאי שעל אחד הליקויים נקבעו לפחות 25% נכות. תהליך קביעת הנכות הרפואית מתבצע באמצעות ועדה רפואית, שעליה כתבנו כאן בהרחבה.

4. ירידה חדה ביכולת ההשתכרות (אי כושר)

כדי להיות זכאים לקבלת קצבת נכות, הרופא צריך לקבוע שעקב הנכות אינכם מסוגלים לעבוד, או שיכולת ההשתכרות שלכם ירדה ב-50% לפחות. זו הכוונה במושג אי כושר.

דרגות אי הכושר האפשריות הן: 60%, 65%, 74% ו-100% (דרגת אי-כושר בשיעור של 75% תיחשב כדרגת אי-כושר בשיעור של 100%).

כדי לקבוע את דרכת אי כושר, יש לעבור תחילה ועדה רפואית שתקבע מהם אחוזי הנכות הרפואית. מדובר במפגש קצר ומלחיץ עם רופא מטעם הביטוח הלאומי שקובע את גורלכם, ולכן צריך לבוא אליו מוכנים. אם אתם חוששים מהמפגש הזה, תוכלו להיעזר באנשי מקצוע המתמחים במימוש זכויות רפואיות. הם ילוו אתכם, ינחו אתכם לגבי המסמכים הרפואיים שכדאי להביא ואף ייכנסו אתכם אל הוועדה הרפואית.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

מה משפיע על גובה קצבת הנכות?

כפי שאמרנו, קצבת נכות מלאה עומדת על סכום של כ-3,200 ש"ח – אבל היא נקבעת רק במצב "אידיאלי" של הכנסה נמוכה או היעדר הכנסה כלל, ודרגת אי כושר גבוהה שקבע הרופא בוועדה הרפואית.

כך למשל, אם אתם רווקים ללא ילדים שמצליחים לעבוד ונקבעה לכם דרגת אי כושר של 60%, תקבלו קצבת נכות של כ-1,900 ש"ח בלבד. התוצאה תהיה שיחד עם ההכנסה שלכם – ההכנסה החודשית שלכם תהיה בסך הכול 4,900 ש"ח.

כמובן, את מספר הילדים אתם לא יכולים לשנות. ייתכן שגם את סעיף ההכנסה אתם לא יכולים או לא רוצים לשנות, אבל את המרכיב של דרגת "אי הכושר" אתם יכולים לשנות אם תצליחו להציג שהפגיעה ביכולת ההשתכרות שלכם יותר גבוהה ממה שקבעה הוועדה הרפואית. כאמור, לשם כך כדאי לבצע את התהליך בצורה יסודית – ואם צריך, להיעזר באנשי מקצוע מתחום מיצוי זכויות רפואיות.

איך אפשר לחשב את גובה הקצבה לבד?

אם אתם רוצים לדעת באופן משוער מה גובה קצבת הנכות כללית שמגיעה לכם על סמך אובדן כושר העבודה שהביטוח הלאומי קבע, אפשר להיעזר במחשבון של הביטוח הלאומי, שבו תוכלו להזין את כל הפרטים – החל ממספר הילדים שלכם ועד גובה השכר שאתם מקבלים, אם בכלל. לחצו כאן כדי להיכנס למחשבון הביטוח הלאומי.

ומה אם אני סובל מכמה לקויות?

ייתכן שאתם סובלים מכמה לקויות, למשל מחלה בגב וברגל. במצב כזה נדרשת קביעת אחוז נכות שמשקללת את שני הליקויים (או יותר).

הרופא קובע אחוזים לכל מחלה בנפרד, אבל את האחוזים של המחלה השנייה הוא גוזר מאחוז הנכות שנשאר אחרי הליקוי הראשון (כלומר, יש כאן חישוב משוקלל).

>> מגיעה לכם קצבת נכות? אל תהססו ליצור קשר לקבלת ייעוץ ראשוני >>

לדוגמה, אם למחלה בגב הוא קבע שיעור נכות של 20%, זה אומר שנשארו עוד 80% נכות שמהם הוא יכול לגזור את שיעור הנכות של המחלה ברגל.

אם שיעור הנכות שנרבע על המחלה ברגל הוא 10%, המבוטח לא יקבל 30% נכות, אלא 28% נכות – כי את ה-10% של הנכות ברגל הרופא גזר מ-80%.

האם אפשר לערער על גובה קצבת הנכות?

כפי שאמרנו, המוסד לביטוח לאומי אינו שש לחלק קצבאות, בטח לא קצבאות גבוהות. לעתים קרובות יש פער בין מה שאתם מרגישים שמגיע לכם ובין הסבל התפקודי היומיומי שאתם עוברים, לבין האופן שבו הביטוח הלאומי מגדיר את מצבכם.

חשוב לדעת שאתם יכולים להגיש ערר. למעשה, אם אינכם מרוצים מהתשובה תוכלו לערער גם על החלטת הוועדה רפואית וגם לערער על ההחלטה בעניין אי כושר.

אם הגעתם למצב שבו אתם מעוניינים להגיש ערר, אתם מן הסתם כבר מבינים עד כמה חשוב להגיע מוכנים, וכדאי לשקול סיוע של איש מקצוע.

חושבים שמגיעה לכם קצבת נכות? צרו קשר עם מומחה זכויות רפואיות

עוד כתבות שיעניינו אתכם על מימוש זכויות רפואיות

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

ישנם מקרים שבהם קצבת ילד נכה ניתנת לקבלה גם עבור התקופה שקדמה להגשת התביעה בפועל. בשורות הבאות נסביר מהם התנאים לקבלת תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?