תעודת נכה מביטוח לאומי – מה היא מקנה לכם?

תעודת נכה מטעם המוסד לביטוח לאומי היא לא תו נכה לרכב. זו תעודה אחרת שיש לה ערך רב עבורכם. בעזרתה תוכלו לקבל הנחות בתחבורה ציבורית, הנחות בכניסה למקומות ציבוריים, אטרקציות למיניהן, גנים לאומיים וכו', ואפילו שירות ללא המתנה בתור או פטור מתשלום במקומות מסיומים.

איך מקבלים תעודת נכה?

כדי לקבל תעודת נכה, ועדה רפואית של הביטוח הלאומי צריכה לקבוע לכם מוגבלות בניידות. כפי שפירטנו במאמר על ועדה רפואית של ביטוח לאומי, הוועדה היא זו שקובעת את דרגת הנכות בהתאם לרשימת ליקויים קבועה – ואם אתם לא מרוצים מההחלטה שלה, אתם יכולים להגיש ערר על החלטת הוועדה הרפואית.

כמובן, הגשת ערר על החלטה של ועדה רפואית הוא תהליך מאתגר, ואם כבר הגעתם לשלב הזה – אתם ודאי יודעים במה כרוכה עמידה מחודשת מול הוועדה. כדאי להתייעץ לשם כך עם מומחה זכויות רפואיות או עם עורך דין שמתמחה בכך ויוכל ללוות אתכם אל הוועדה. לחצו כאן לשיחת ייעוץ ראשונית עם מומחה זכויות רפואיות.

מי שמקבל את אחת הקצבאות הללו מהביטוח הלאומי – זכאי לתעודת נכה:

  • קצבת נכות כללית
  • קצבה לשירותים מיוחדים
  • קצבת ניידות
  • קצבה לילד נכה

אבל, גם אינכם מקבלים קצבה – יש מקרים שבהם יש לכם זכאות לקבלה:

  • הופעתם בפני ועדה רפואית כדי לקבל פטור ממס הכנסה או כדי לקבל קצבה, ונקבעה לכם נכות רפואית של 90% או יותר.
  • נקבעה לכם דרגת אי-כושר בשיעור 60% ומעלה, ואינכם זכאים לקבל קצבה מסיבות שאינן קשורות בנכות עצמה (למש, הכנסות מעבודה או קבלת קצבה אחרת ששוללת את הזכאות לקצבת נכות).

לכמה זמן תקפה התעודה?

כחודש אחרי שוועדה רפואית קבעה לכם קצבת נכות כללית או את אחת הקצבאות המופיעות לעיל, תקבלו את תעודת הנכה בדואר.

תעודת נכה לא תקפה לכל החיים, אבל אם המצב הרפואי של האדם לא השתנה לטובה, היא מתחדשת. כעיקרון, תעודת נכה תקפה ל-7 שנים, או עד מועד סיום תקופת הזכאות לקצבה, הקודם מביניהם.

בסיום התקופה, אם האדם עדיין זכאי לקצבה, המוסד לביטוח לאומי ישלח תעודה עדכנית.

שימו לב, אינכם צריכים להגיש תביעה או טופס מיוחד כדי לקבל את התעודה – היא אמורה להתחדש באופן אוטומטי אם אתם זכאים לקצבה. אם זה לא קורה, כדאי שתבררו מה השתבש. ייתכן שהכתובת שלכם אינה מעודכנת וייתכן גם שמשהו בזכאות שלכם השתנה מבלי שאתם ערים לכך. כעיקרון, אם הזכאות שלכם לקצבה הסיימה, אתם אמורים לקבל הודעה שהתעודה כבר לא בתוקף.

האם אפשר לקבל תעודת נכה גם בגיל הפרישה?

מי שקיבל קצבת נכות לפני גיל הפרישה או סמוך לגיל הפרישה, ויש לו דרגת אי כושר בתוקף, יוכל לקבל תעודת נכה גם לאחר גיל הפרישה.

אין לכם כוח? קבלו סיוע במימוש הזכויות הרפואיות שלכם, זה שווה

לכן, מאחר שההתעסקות מול הביטוח הלאומי כרוכה בהרבה זמן ותעצומות נפש, חשוב שתטפלו בזה מראש ולא תחכו לרגע האחרון. אם זה נראה לכם מסובך ומפחיד, כדאי שתשקלו להיעזר במומחה למימוש זכויות רפואיות שיוביל אתכם בסבך הדרישות והביורוקרטיה. שימו לב, התהליך מורכב, אבל אם אתם באמת חשים שאתם זכאים לקבל קצבת נכות ותעודת נכה – לא כדאי לוותר על זה.

מימוש הזכויות הרפואיות שלכם שווה לכם הרבה כסף בהווה ויהיה שווה לא פחות גם בעתיד, אחרי גיל פרישה. השקעה במימוש זכויות רפואיות באמצעות מומחה לנושא – בין אם אדם פרטי, בין אם חברה ובין אם עו"ד, יכולה לעשות מבחינתכם הבדל עצום ברמת הרווחה הכלכלית, התפקוד היומיומי ואפילו חיי הפנאי שלכם.

חושבים שמגיע לכם פטור ממס הכנסה? פנו למומחה זכויות רפואיות

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

ישנם מקרים שבהם קצבת ילד נכה ניתנת לקבלה גם עבור התקופה שקדמה להגשת התביעה בפועל. בשורות הבאות נסביר מהם התנאים לקבלת תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?