עורך דין זכויות רפואיות

עורך דין מימוש זכויות רפואיות הוא הגורם המקצועי שמנהל הליכים, לעתים גם מאבקים, עבור מיוצגים במצב של מחלות, פציעות ו/או בעיות רפואיות. לא אחת נדרשות פעולות משפטיות משמעותיות על מנת לבטל את קיפוח הזכויות שחווים מיוצגים אלה, בייחוד כאשר עליהם להתמודד במקביל גם עם מצבם האישי, המשפחתי והמקצועי.

אילו זכויות רפואיות קיימות?

כולנו נוהגים לומר ש"העיקר הבריאות", אך כאשר מדובר בבעיה בריאותית משמעותית שנובעות ממנה זכויות על פי חוק, מתווספים אליה מסלולים והליכים בירוקרטיים ממושכים, חלקם יסתיימו כידוע בדחיית הבקשות. כך יוצא שבישראל של שנת 2022, קיימים עדיין מאות אלפי בני אדם שסובלים ממצב רפואי מסוים, אך מתקשים לממש את זכויותיהם כראוי.

חשוב להבין כבר עכשיו: זכויות רפואיות מתייחסות בראש ובראשונה לפיצוי כלכלי משמעותי (בהתאם לסוג המקרה הרפואי וחומרתו), שמטרתו תהיה לשמור על רמת החיים הקיימת ולהימנע מפגיעה נוספת, הן במבקשי הזכויות עצמם והן בתלויים בהם – בני זוגם וילדיהם.

אדם שתובע את זכויותיו הרפואיות אך נתקל בחומות עבות בדרך למימוש שלהן, צפוי להיקלע במהירות למצוקה כלכלית קשה, ממנה אפשרות השיקום כמעט איננה קיימת. כאשר עורך דין מימוש זכויות רפואיות נכנס למשוואה, הוא צפוי לשנות לטובה את ההחלטות המוסדיות בנוגע לאותן זכויות, לעתים קרובות גם להגדיל את סכום הפיצוי שיינתן לתובע ולדאוג לזכויות נוספות שעשויות לנבוע ממצבו המיוחד, ביניהן הטבות והנחות, חברות בארגונים שונים, עמותות המעניקות תמיכה וסיוע ועוד.

מול מי ניתן לממש זכויות רפואיות?

במקרים כמו תאונת דרכים, תאונת עבודה, מחלת מקצוע, מחלה קשה כלשהי, פציעה ועוד – קיימים מספר גורמים עיקריים שמשתתפים במתן הזכויות:

המוסד לביטוח הלאומי – מדובר בגוף הזכויות הרפואיות המרכזי ביותר, שמטפל בנכויות, מצבים סיעודיים, תאונות עבודה, אובדן כושר, הגבלות בניידות ועוד. דרך המוסד לביטוח הלאומי ניתן לקבל קצבאות ומענקים שונים הנובעים מהמצב הרפואי שנגרם וזאת באמצעות דיון מול וועדה רפואית שתקבע את שיעור נכותם של הנפגעים, ממנו נובעת קצבה חודשית בסכום משתנה.

חברות הביטוח הפרטיות – כל אדם שיש לו פוליסת ביטוח מסוימת, יוכל לתבוע אותה אם וכאשר התרחש לו אירוע הנכלל בתנאי אותה הפוליסה. מלבד ביטוחים כמו תאונות אישיות, ביטוחי חיים או גילוי מחלה קשה, דרך חברות הביטוח מופעלים גם מנגנוני הפיצויים במקרים של תאונת דרכים ואובדן כושר עבודה (קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים) וכן במקרה של פציעות תלמידים (ביטוח תאונות אישיות תלמידים).

גורמים מפצים בנזקי גוף – פציעות גופניות שנגרמו בעקבות רשלנות רפואית או רשלנות מעסיקים, וכן נפילה ברחוב או במרכז מסחרי, במוסד ציבורי ועוד, מאפשרת לנפגעים להגיש תביעת נזיקין נגד הגורם האחראי לנזק ולדרוש ממנו בתשלום פיצויים.

כל אלה מעבירים את הנפגעים דרך בירוקרטית מורכבת ולעתים ממושכת במיוחד, בסיומה ייתכן שיינתנו פיצויים חלקיים בלבד. למעשה, כל אחד מהגורמים הנתבעים נחשב לגדול, מקצועי ומאורגן בהרבה מהנפגע הפרטי, שבסך הכל דורש את חלקו אחרי שביצע את התחייבויותיו החוקיות (שילם דמי ביטוח לאומי, את הפרמיה לחברת הביטוח והיה לעובד מסור בתפקידו אצל המעסיק) וזאת במקביל להתמודדות הקשה עם מצבו הרפואי.

מדוע עורך דין מימוש זכויות רפואיות הוא הגורם החשוב ביותר בתהליך?

כאשר נגד התובע הפרטי עומד ארגון שמכיל מחלקת תביעות, מחלקה משפטית, מומחים רפואיים, חוקרים פרטיים, שמאים ועוד שלל בעלי מקצוע פנימיים שתכליתם תהיה להחליט לכאן או לכאן על שאלת הזכויות, קל להבין מדוע הקושי לתבוע ברגעי האמת הוא כה גדול.

הנתבעים ישתמשו ביכולותיהם המקצועיות המלאות על מנת להסתייג מהזכויות בגובה או בהיקף הנדרש על ידי הנפגעים והם מודעים טוב ממנו לחוק, הפסיקה והתקנות השונות – דבר שמסייע להם לספק נימוקים שונים לדחיית התביעה.

כך יוצא שעורך דין למימוש זכויות רפואיות מהווה את הגורם שמאזן בין התובעים עצמם לבין פערי הידע והיכולות המקצועיות השמורים לגופים המפצים. עורך דין שמתמחה באופן נקודתי במקרים כמו תאונת דרכים, תאונות עבודה או מצב סיעודי, יוכל לספק מענה הוליסטי מקיף שמגשים כל אחת מהזכויות האפשריות, בכל אחד מהגופים המפצים.

המיומנות והבקיאות המשפטית של עורך הדין, יאפשרו לו להבין מתי גורמי הפיצוי מסתייגים ממתן זכויות רפואיות בנימוקים בלתי מספקים ואף בלתי חוקיים ולעמוד על כל האפשרויות המשפטיות שמתאימות לאותו מקרה. מסיבה זו, נחשבים עורכי הדין העוסקים בייצוג נפגעים למימוש זכויותיהם הרפואיות כפקטורים מהותיים לשיפור הסיכויים לקבלת התביעה ומתן מכלול הזכויות הנובעות ממנה.

נפצעתי/ חליתי. ועכשיו מה?

בדרך כלל, הגורם הראשון שאליו תידרשו לפנות יהיה המוסד לביטוח הלאומי. על פי החוק, שכירים ועצמאיים המשלמים את דמי הביטוח הלאומי כשורה, זכאים להגיש תביעות בהתאם למצבם ולמסלולי התגמולים המתאימים להם בביטוח הלאומי.

האפשרויות המרכזיות הן הגשת תביעת נכות כללית למי שחלו או נפגעו בתאונה אישית וכן מסלול נפגעי עבודה לאחר תאונת עבודה, הכולל תביעה לדמי פגיעה ולאחר מכן את תביעת הנכות. בתביעות אלה, מעורבת גם שאלת אי הכושר הנובעת מהמצב הרפואי של התובעים והיא תיקבע גם כן במעמד קביעת שיעור הנכות.

הביטוח הלאומי מספק גם גמלות ילד נכה, גמלת סיעוד, קצבאות שארים וקצבאות ניידות במקרים המתאימים, כאשר לכל אחת מהן דרישות סף עליהן חשוב ללמוד מבעוד מועד ולתכנן כראוי את הליך התביעה.

נפגעים בתאונות דרכים נדרשים לפנות אל חברת הביטוח המבטחת את רכבם בביטוח חובה, ממנה נובע פיצוי כספי בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. במסגרת התביעה, נהגים ונוסעים ברכב פונים אל המבטחת של כלי הרכב בו הם נסעו. הולכי רגל ורוכבי אופניים, יתבעו את חברת הביטוח של הרכב הפוגע. כאשר לא קיימת מבטחת, בין אם בשל העדר ביטוח בתוקף ובין אם מדובר בתאונת פגע וברך, יש להגיש את התביעה לתאגיד קרנית.

הליך מימוש הזכויות הרפואיות בפועל

כדי לקבל טיפול רפואי מתאים בכל זמן ומקום, יוכלו הנפגעים להשתמש כמובן בביטוח הרפואי בקופת החולים אליה הם משתייכים. על פניו, כל אשפוז, ניתוח, תרופה ובדיקה רפואית שגרתיים צפויים להיות מכוסים. העניין מסתבך כאשר נדרש מעבר לשירות הבסיסי ויש צורך במימון רפואי יקר יותר, שאותו קופת החולים לא בהכרח מממנת בקלות. גם בנושא זה יוכל עורך דין המתמחה במיצוי זכויות רפואיות להתמודד בהצלחה עם קופת החולים.

ככלל, חשוב להכיר את מכלול הזכויות הרפואיות הקיימות ולא רק מול הגורמים המוסדיים, אלא מול מוסדות הטיפול הרפואיים עצמם:

קבלת שירותי בריאות – לכך זכאים כל אזרחי המדינה במסגרת סל הבריאות, תוך שמירה על פרטיותם והתנהלות על פי חוק זכויות החולה, ביצוע טיפולים חלופיים, רפואה מונעת, הפעלת ביטוחים משלימים ועוד.

שמירה על סודיות רפואית – הצוות הרפואי מתחייב להימנע מכל גילוי של מידע שנמסר לו מתוקף תפקיד ולצורך הטיפול, גם אם מדובר במידע עקיף ומשולל קשר לטיפול הרפואי עצמו.

הסכמה מדעת – מהווה חלק אינטגרלי מהזכות לאוטונומיה, לפיה יש לספק מידע מקיף וממצה על סוג ואופן הטיפול הרפואי המבוצע לכל אדם וכן על רמת ההכשרה והמיומנות של אותו רופא. יש לפרט בפני המטופל את סיכויי וסיכוני הטיפול, את החלופות האפשריות וכל מידע המאפשר לו לקבל החלטה אישית שמתאימה לו.

גם כאשר חלה פגיעה בזכויות אלה, או אם כתוצאה מהפרתן נגרמו נזקים רפואיים, ניתן לפנות לעורך דין מימוש זכויות רפואיות שיפעל למענכם עד למיצוי מלא של האפשרויות המשפטיות במקרה האמור.

אודות המחבר

משרד עו"ד רשלנות רפואית
משרד עו"ד רשלנות רפואית

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות

משרד עו"ד זכויות רפואיות מתעסק בדינים רפואיים ומייצג בהצלחה מאות לקוחות עד למיצוי זכויותיהם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?
עורכי דין מומלצים נוספים: