קצבת סיעוד מביטוח לאומי: מה מגיע לכם?

מצב סיעודי הוא מן הסתם מצב שמחייב קבלת עזרה – ולא סתם עזרה נקודתית או זמנית, אלא עזרה כמעט בכל פעולה יומיומית 24 שעות ביממה. כשמדברים על מימוש זכויות רפואיות, לכאורה זה ברור מאליו שבמצב סיעודי מגיע לאדם לקבל כל תמיכה וסיוע שהמדינה יכולה לתת לו, כמו קצבת סיעוד מביטוח לאומי, וכמובן גם קצבת סיעוד מחברת הביטוח – אם יש לו ביטוח סיעודי. אבל בין מה שנראה לנו מובן מאליו לבין מה שקורה בשטח, המרחק גדול. דווקא כאשר אדם סיעודי והוא לא יכול לעזור לעצמו, לפעמים הוא נתקל בקושי לקבל את הזכויות הרפואיות שמגיעות לו.

קצבת סיעוד מביטוח לאומי (גמלת סיעוד) – מי זכאי לקבל?

כדי להיות זכאי לקבל קצבת סיעוד מביטוח לאומי, צריך כמובן להוכיח שהאדם הוא סיעודי. מצב סיעודי נקבע על סמך "מבחן תלות" (ADL). מדובר במעמד מביך ומשפיל, שבו בודקים אם האדם מסוגל לבצע בעצמו כמה פעולות יומיומיות בסיסיות, כמו להתלבש, להתרחץ, לקום מהמיטה, להתנייד לבד ואפילו לשלוט על הסוגרים.  גם אדם שזקוק להשגחה צמודה כדי לשמור על בטחונו עונה על ההגדרה.

אדם שהוכר כאדם סיעודי והגיע לגיל פרישה, זכאי לקבל קצבת סיעוד מביטוח לאומי – או להמיר אותה או את חלקה בשירותי סיעוד. זאת, בתנאי שההכנסה שלו לא עולה על סכום מסוים.

מה גובה ההכנסה שמזכה בגמלת סיעוד מביטוח לאומי?

מי שהכנסתו עד 10,551 ₪ בחודש – זכאי לגמלה מלאה. הגמלה מופחתת ב-50% אם ההכנסה היא בין 10,551 ל-15,827 ₪. מעל לסכום הזה – אין זכאות לגמלה כלל.

כאשר יש שני בני זוג הזכאים לגמלת סיעוד, מחברים את ההכנסות של שניהם ומחלקים ל-2. התוצאה שמתקבלת נחשבת כהכנסה של כל אחד מהם לבדיקת הזכאות.

מה גובהה של קצבת נכות מביטוח לאומי?

אתם בטח כבר יודעים שהמוסד לביטוח לאומי הוא לא גוף נדיב במיוחד.

הקצבה משולמת לפי 6 רמות זכאות – כאשר הרמה הנמוכה ביותר היא 1 והרמה הגבוהה ביותר היא 6.  ככל שהבן אדם הוכיח תפקוד גבוה יותר או שהביטוח הלאומי פשוט חושב שהוא מתפקד גם אם זה ממש לא המצב, כך יורד הסכום של קצבת הסיעוד.

נשמע לכם מורכב? חטפתם סטירת לחי מצלצלת מהביטוח הלאומי כי נקבעה לכם או ליקיריכם רמת תפקוד גבוהה שלא תואמת את התפקוד האמיתי? אל תתייאשו – השאירו פרטים וקבלו ייעוץ ראשוני ממומחה למימוש זכויות רפואיות!

בכל מקרה, בכל רמה אפשר לשלב בין קצבה כספית לבין שירותי סיעודי, הכוללים טיפול אישי בבית, ביקור במרכז יום, מוצרי ספיגה ושירותי כביסה. בקישור הזה ניתן למצוא מחשבון להתאמת סל אישי של שירותי הסיעוד.

קצבת סיעוד ברמה 1

מי שצבר בין 2.5 ל-3 נקודות תלות בלבד בבדיקת התפקוד, זכאי לגמלת סיעוד של 1,40 ₪ בחודש בלבד, או ל-5.5 שעות טיפול בבית בלבד. אפשר גם לשלב בין קצבה בכסף לשירותי סיעוד, או לקבל שירותי סיעוד כמו מוצרי ספיגה, כביסה ולחצן מצוקה בשווי 2304 ₪ (שהן 9 יחידות שירות).

קצבת סיעוד ברמה 6

מי שצבר בין 9.5 ל-10.5 נקודות תלות בבדיקת התפקוד, זכאי ל-30 שעות טיפול בשבוע (26 שעות אם מדובר בעובד זר).

כל שעת טיפול שווה 204.7 ₪ בחודש. אפשר להחליף חלק משעות הטיפול בקצבה בכסף באופן הזה:

  • להחליף עד 4 שעות שבועיות לקצבה בכסף – קצבה בשווי 4 שעות היא 818.4 ₪ בחודש.
  • להחליף עד 10 שעות שבועיות לקצבה בכסף – קצבה בשווי 10 שעות היא 2,047 ₪ בחודש. אפשרות זאת מותנית בבדיקה ואישור של עובד סוציאלי מטעם הביטוח הלאומי.

האם אדם שנמצא במוסד סיעודי זכאי לקצבת סיעוד מביטוח לאומי?

עקרונית לא, לגמלת סיעוד מביטוח לאומי זכאי מי שמתגורר בביתו או בדיור מוגן. אנשים שמתגוררים במוסד סיעודי יהיו זכאים לגמלת סיעוד רק אם הם שוהים במחלקה לעצמאים או לתשושים.

חושבים שמגיעה לכם קצבת סיעוד? צרו קשר לייעוץ ראשוני

עוד כתבות שיעניינו אתכם על מימוש זכויות רפואיות

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
תביעות ביטוח סיעודי אוטיזם

פוליסת ביטוח סיעודי מעניקה קצבה חודשית למבוטח, כאשר המבוטח הופך לסיעודי. מבוטח ייחשב לסיעודי על פי תנאי הפוליסה, כאשר הוא יוגדר כלא עצמאי על פי

עורך דין תביעת ביטוח סיעודי ילדים

מקובל לחשוב על ביטוח סיעודי כביטוח למבוגרים שהזדקנו ואיבדו את עצמאותם. אולם תופתעו לדעת כי תביעות ביטוח סיעודי רלוונטיות למדי גם עבור ילדים, אשר סובלים,

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?