זכאות לנכות כללית – מי זכאי, על מה ומהם הסכומים?

הרבה מאוד ישראלים אפילו לא יודעים שיש להם זכאות לקצבת נכות כללית. למעשה, זכאות לנכות כללית יכולה להיות רלבנטית לכל כך הרבה אנשים עם כל כך הרבה קשיים, מחלות, פציעות או לקויות נפשיות – עד כי ייתכן שגם אתם זכאים ואין לכם מושג.

זכאות לנכות כללית – מה בעצם המשמעות?

חשוב להבין מה המשמעות של זכאות לנכות כללית. מדובר בקצבת נכות כללית של ביטוח לאומי, שלא ניתנת לכל אחד ולא בהכרח גם בהיקף מלא, אלא לפעמים באופן חלקי.

זאת, משום שמטרתה של קצבת נכות כללית היא לספק סיוע כספי למי שבגלל הליקוי שלהם אינם יכולים להתפרנס בכלל או שהפרנסה שלהם נפגעת.

מי זכאי לנכות כללית?

ראשית, הזכאות לקבלת קצבת נכות כללית מביטוח לאומי רלבנטית לאנשים החל מגיל 18 ועד גיל פרישה, אשר אינם עובדים או שהכנסתם מעבודה נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע במשק. החל מ-1.1.2019, השכיר הממוצע במשק מוגדר 6,164 ש"ח.

 

שנית, כדי לקבל את הקצבה, אנשים אלה צריכים כמובן להימצא כזכאים לקצבה – וזאת לאחר שנקבעים להם אחוזי נכות על-ידי ועדה רפואית של הביטוח הלאומי. את כל הפרטים על הוועדה מומלץ לקרוא בכתבה איך מתנהלת ועדה רפואית של הביטוח הלאומי.

שלישית, הליקויים שאפשר לדרוש בגינם זכאות לנכות כללית מגוונים מאוד ומפורטים בספר הליקויים. הם כוללים, בין היתר, פגיעה בגפיים, עיוורון, סוכרת, פגיעה נפשית, מחלת מקצוע, סרטן, תשישות נפש, פיברומיאלגיה ועוד ועוד.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

מהם הסכומים של קצבת נכות כללית?

 הזכאות לקצבת הנכות וסכום הקצבה ייקבעו רק על ידי פקיד תביעות של המוסד לביטוח לאומי.  הסכום הוא בהתאם לדרגת אי-הכושר שנקבעה למבקש. קצבת הנכות משולמת ב-28 בכל חודש עבור אותו החודש.

הסכומים החל מ-1.1.2021 הם:

  • דרגה מלאה (100% או 75%) – קצבה חודשית מלאה בסך 3,321 ש"ח 
  • דרגה חלקית בשיעור 74% – קצבה חודשית חלקית בסך 2,242 ש"ח 
  • דרגה חלקית בשיעור 65% – קצבה חודשית חלקית בסך 2,027 ש"ח 
  • דרגה חלקית בשיעור 60% – קצבה חודשית חלקית בסך 1,908 ש"ח 

חושבים שאתם זכאים?

אם אתם סובלים מליקוי כזה או אחר שמפריע לכם לתפקד ופוגע ביכולתכם להתפרנס, אל תוותרו על קבלת קצבת נכות כללית. מדובר בסכום כסף שיכול לסייע לכם – והוא מגיע לכם, אז למה לא לקבל אותו?

הבעיה היא שהמדינה לא עושה לאזרחיה את החיים קלים ככל שזה נוגע למימוש זכויות רפואיות. למרות כל הקושי שאתם ודאי נתונים בו בשל מצבכם, מצפים מכם לרוץ מרופא לרופא, לקבל חוות דעת רפואית, להתייצב בפני ועדה רפואית ועוד ועוד תלאות. ההתמודדות מול ועדה רפואית ללא ספק מאתגרת ועלולה להסתיים בתחושת השפלה ואכזבה.

לכן, ההמלצה היא להיעזר באיש מקצוע שיוכל לחסוך לכם לא מעט תלאות וזמן. בין אם מדובר בעורך דין שמתמחה בזכויות רפואיות ובין אם בחברה למימוש זכויות, חשוב לדעת שכיום השוק מוסדר ואין לכם ממה לחשוש שתצטרכו להיפרד מסכומי כסף גדולים ללא תמורה. כיום, ברור לחלוטין כמה אתם משלמים ומה תקבלו בתמורה, כך שבהחלט שווה לפחות לפנות לייעוץ ראשוני ולהבין איך אתם ממשיכים הלאה. לשיחת ייעוץ ראשונית עם מומחה זכויות רפואיות – לחצו כאן.

אגב, גם אם כבר נקבעה לכם דרגת נכות ואתם רוצים להגיש ערר לוועדה רפואית, כדאי בהחלט שלא תעשו זאת לבד – אלא תקבלו סיוע מאנשים שזו המומחיות שלהם.

אגב, כדאי לדעת שאם אתם לא רוצים ללכת לבד לוועדה רפואית, עורך דין יכול לסייע או להיכנס אתכם.

חושבים שמגיע לכם כסף? צרו קשר עם מומחה זכויות רפואיות

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

ישנם מקרים שבהם קצבת ילד נכה ניתנת לקבלה גם עבור התקופה שקדמה להגשת התביעה בפועל. בשורות הבאות נסביר מהם התנאים לקבלת תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

תקנות ילד נכה

תקנות ילד נכה במוסד לביטוח לאומי פורסמו בשנת 2010 ועוסקות בהגדרת תנאי הזכאות לקבלת גמלאות למשפחות בהן גדלים ילדים עם לקויות פיזיות. שכליות ו/או נפשיות

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?