המוסד לביטוח לאומי – מה כדאי שתדעו על קצבאות, גמלאות וזכויות רפואיות

בין אם אתם הורים לילד נכה, בין אם אתם נפצעתם בתאונת דרכים ובין אם אתם סובלים ממחלת מקצוע – הכתובת שלכם כדי לקבל זכויות רפואיות היא בראש ובראשונה המוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף הכי משמעותי עבור מי שמעוניין במימוש הזכויות הרפואיות שלו. לכן, כדאי להבין מהם תחומי האחריות של הביטוח הלאומי, אילו מסמכים צריך להגיש כדי להימצא זכאים לקצבת נכות או לקצבה אחרת ועוד.

המוסד לביטוח לאומי – רקע כללי

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף שאחראי לביטחון הסוציאלי שלנו כאזרחי מדינת ישראל. מדובר בגוף שכשמו כן הוא, מוסד שתפקידו להוות מעין חברת ביטוח ממשלתית. ב"חברת הביטוח" הזאת, כמו בכל חברת ביטוח – הכספים שנגבים מכלל המבוטחים משמשים למתן קצבאות למקצת המבוטחים אשר נמצאים זכאים לכך. כמובן, לא מדובר באמת בחברת ביטוח, אלא בגוף ממלכתי שהתנהלותו לא אמורה לשרת מטרות מסחריות.

המוסד לביטוח לאומי

המוסד פועל מכוח חוק הביטוח הלאומי, ויש לו את הסמכות לקבוע אם מגיע לכם קצבה או גמלה. בין היתר הוא מטפל בנושאים כמו נכות כללית, נפגעי עבודה, סיעוד, נפגעי תאונות, נפגעי פעולות איבה, ילד נכה, נפגעי גזזת, ניידות ועוד.

בנוסף, המוסד לביטוח לאומי מעניק גם שירותי שיקום והכשרה מקצועית לנכים, עזרה בדיור והנחות שונות.

ועדה רפואית של ביטוח לאומי

בדרך למימוש זכויות רפואיות בביטוח לאומי תעברו דרך ועדה רפואית. כל מי שמגיש בקשה לקבל מהביטוח הלאומי קצבה עקב נכותו, צריך להיבדק בוועדה רפואית. בוועדה יושב רופא או רופאים – בהתאם למצב הרפואי שלכם – וכן מזכיר שתפקידו לתעד את כל הנאמר בדיון.

כפי שפירטנו במאמר איך מתנהלת ועדה רפואית, מדובר במעמד מלחיץ שחשוב לבוא אליו מוכנים. בזמן הקצר שמוקצב לכם תצטרכו גם להציג בצורה בהירה ומדויקת את כל מה שאתם סובלים ממנו, וגם לשכנע את הרופא כי המצב הזה מצדיק קבלת קצבה.

לא מדובר במעמד פשוט, במיוחד אם אתם לא מורגלים לדבר בפני אנשים זרים או אם אתם נבוכים מעט מהסיטואציה שבה עליכם לחשוף את הקשיים שלכם בפני אנשים זרים. מותר לכם להביא מתרגם או מלווה לוועדה ומותר לכם להביא עורך דין שייצג אתכם – ויש בכך יתרונות רבים.

בכל מקרה, כדי שהתהליך יהיה יעיל ככל האפשר ושהרופא יוכל להבין את מצבך, חשוב להציג את כל התלונות, לא להשמיט ולא לשכוח שום דבר, ובמקביל לנסח את הדברים בצורה תמציתית. מאחר שמדובר במעמד לא טבעי ומלחיץ, כדאי לבוא אל ועדה רפואית עם רשימה שהכנתם מראש וחזרתם על כל מה שכתוב מספר פעמים. בנוסף, כדאי להתמקד במצב הרפואי שלכם היום ולא במחלות או בבעיות שרלבנטיות לעבר.

כדאי לדעת שאפשר גם להגיש ערר על החלטת ועדה רפואית.

אם הגעתם למצב שבו אתם מעוניינים להגיש ערר, אתם מן הסתם כבר מבינים עד כמה חשוב להגיע מוכנים, וכדאי לשקול סיוע של איש מקצוע.

מסתבכים עם הביטוח הלאומי? צרו קשר לייעוץ ראשוני

עוד כתבות שיעניינו אתכם על מימוש זכויות רפואיות

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

ישנם מקרים שבהם קצבת ילד נכה ניתנת לקבלה גם עבור התקופה שקדמה להגשת התביעה בפועל. בשורות הבאות נסביר מהם התנאים לקבלת תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?