זכויות חולי סרטן בביטוח לאומי ובכלל

אם אתם או בני משפחתכם חולי סרטן, ההתמודדות הנפשית והפיזית שלכם ודאי קשה מנשוא, ולכך מתווספת לעתים קרובות גם התמודדות כלכלית ותעסוקתית. לפי החוק במדינת ישראל, חולי סרטן זכאים לזכויות ולהטבות שונות שמטרתן להקל עליהם גם בהיבט של ההתמודדות הפיזית, גם בהיבט של פרנסה וגם בהיבט של התפקוד היומיומי. זכויות חולי סרטן בביטוח לאומי כוללות בדרך כלל זכאות לקצבת נכות כללית – שנקבעת כמובן בהתאם לאחוזי נכות רפואית שנקבעים להם.

זכויות חולי סרטן בביטוח לאומי – איך הן נקבעות?

כמו חולים אחרים, גם במקרה הזה הנכות הרפואית נקבעת ע"י ועדה רפואית לנכות כללית – כאשר ההחלטה מתבססת על מידת הפגיעה באיברי הגוף השונים.

רופא הוועדה קובע לא רק את גובה אחוזי הנכות, אלא גם את תקופת הנכות, כלומר אם היא זמנית או קבועה – ומתי היא החלה. נכות זמנית יכולה למשל להיקבע רק לתקופה שבה החולה עובר טיפולים אונקולוגיים.

מימוש זכויות

מהו שיעור הנכות המינימלי?

כפי שפירטנו כאן באתר לא פעם, התנאי לזכאות לקצבת נכות הוא קביעת דרגת אי כושר. לשם כך הוועדה הרפואית צריכה לקבוע נכות רפואית של 60% לפחות, או 40% לפחות כאשר ישנם מספר ליקויים ואחד מהם הוא בשיעור של 25% לפחות. כשמדובר בעקרת בית, נדרשת נכות רפואית של 50% לפחות.

קצבת שירותים מיוחדים

חולי סרטן המקבלים טיפולים כימותרפיים עם תופעות לוואי קשות עשויים להיות זכאים לקצבת שירותים מיוחדים. במקרים רבים הקצבה ניתנת רק על סמך הצגת מסמכים וללא צורך להתייצב מול ועדה רפואית.

קצבה זו משולמת לחולים הזקוקים לעזרה צמודה לצורך ביצוע פעולות יום יומיות – ולעתים היא ניתנת באופן חלקי. גובה הקצבה תלוי ביכולת התפקוד וברמת התלות בזולת. הקצבה משולמת בנוסף לקצבת נכות כללית.

ההחלטה על גמלת שירותים מיוחדים מתבססת על "מבחן תלות", הבודק את רמת התפקוד של האדם ואת התלות שלו בזולת לצורך ביצוע פעולות כמו רחצה ולבישת בגדים באופן עצמאי.

החל מאפריל 2014 הורחב מעגל הזכאים לקצבה זו והוא כולל גם מי שהושתל בגופו מוח עצם עצמי למשך שלושה חודשים מיום ההשתלה וכן חולי מיאלומה המקבלים טיפול כימותרפי.

נכון לשנת 2021, שיעורי הקצבה הם:

  • 50%: 1,427 ש"ח
  • 112%: 3,334 ש"ח
  • 188%: 5,341 ש"ח

מי שהגיע לגיל הפרישה אינו זכאי לקצבה, אלא אם כן הגיש תביעה לשירותים מיוחדים לכל המאוחר 6 חודשים לאחר גיל הפרישה, ורופא הביטוח הלאומי קבע זכאות לקצבה לשירותים מיוחדים בתקופה שלפני גיל הפרישה. אם החולה נמצא זכאי לקבלת קצבה לשירותים מיוחדים בעת הגיעו לגיל פרישה, הוא ימשיך לקבל קצבה כל זמן שהוא עונה על תנאי הזכאות.

אדם שאינו זכאי לקצבת שירותים מיוחדים מחמת גילו, עדיין יכול לבדוק את זכאותו לקבלת קצבת סיעוד מהביטוח הלאומי.

עובד סיעודי לחולה סרטן

חולי סרטן שאושרה להם קצבת נכות וקצבה לשירותים מיוחדים, יכולים להגיש בקשה להיתר לעובד סיעודי. גם ילדים חולי סרטן העומדים בקריטריונים יכולים להימצא זכאים לכך. אלא שכדי לקבל את מה שמגיע לאותם חולים, עליהם להתעסק עם הרבה ניירת, לצרף מסמכים רפואיים וכן חוות דעת של אונקולוג.

>> קשה לכם? צרו איתנו קשר לייעוץ ראשוני >>

האם יש זכויות רפואיות לחולי סרטן בביטוח לאומי, גם ללא קצבת נכות?

כן, מבחינת זכויות חולי סרטן בביטוח לאומי, גם לחולים שאינם זכאים לקצבת נכות יש זכויות שונות. כך למשל, מי שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של לפחות 20% לצמיתות, זכאי לשיקום מקצועי וסיוע בלימודים. מי שנקבעו לו 40% נכות לפחות, זכאי להנחה בעמלות הבנקים.

זכויות נוספות של חולי סרטן – טיפול ביתי תומך

האגודה למלחמה בסרטן, בתיאום עם קופת החולים של החולה, מספקת טיפול ביתי תומך לחולי סרטן במצב מחלה מתקדם וכאלה המקבלים טיפול אונקולוגי וסובלים מתסמינים קשים.

טיפול זה נותן מענה גם בהיבט הרפואי, גם בהיבט הסיעודי וגם בהיבט הנפשי. מדובר בשירות הזמין 24 שעות ביממה 365 יום בשנה. צוות השירות כולל אחים/ות, רופאים/ות ועובד/ת סוציאלי/ת.

טיפול כזה אמנם הוא טיפול משלים ואינו מחליף טיפולים אחרים שקופת החולים נותנת, כמו פיזיותרפיה וטיפולים נוספים שהחולים זכאים להם.

זכויות חולי סרטן – פטור ממס

חולים שנקבעה להם נכות רפואית זכאים להטבות מס שונות, ביניהן פטור ממס הכנסה והנחה במס רכישה.

כדי לקבל את הפטור ממס הכנסה, ביטוח לאומי מעביר את הזכאות למס הכנסה. עם קבלת הפטור, יש להעבירו למחלקת שכר במקום העבודה. לאחר מכן ועד תום תקופת הפטור – לא ינוכה מס הכנסה מהשכר.
בכל תחילת שנת מס יש לפנות מחדש למס ההכנסה, לקבל תיאום חדש ולמסרו במקום העבודה.

חניה חינם בבית חולים

החל משנת 2017, קיים חוק שמגביל את דמי החניה בתי החולים הציבוריים בישראל. חשוב לדעת שעל פי החוק, מטופלים אונקולוגיים (במהלך הטיפול) ומלוויהם לא צריכים לשלם על חניה בבית החולים כלל (הפטור מתשלום ניתן עבור רכב אחד בלבד).

מתמודדים עם סרטן? אל תתמודדו גם עם בירוקרטיה. פנו למומחה

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

ישנם מקרים שבהם קצבת ילד נכה ניתנת לקבלה גם עבור התקופה שקדמה להגשת התביעה בפועל. בשורות הבאות נסביר מהם התנאים לקבלת תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?