זכויות רפואיות לחולי סוכרת: קצבת נכות, פטור ממס הכנסה ועוד

אם קיבלתם את הבשורה שיש לכם סוכרת, יש להניח שאתם מאוד מוטרדים. בצדק, סוכרת היא מחלה שלא פשוט להתמודד איתה, היא מחייבת שינוי תזונתי קבוע ועלולה להסתבך. החיים שלכם משתנים לתמיד… אולם, חשוב לדעת שאפשר לחיות עם סוכרת ואפשר לבלום את ההידרדרות שלה. בנוס, יש לא מעט זכויות רפואיות לחולי סוכרת – וחשוב שתכירו אותן ותממשו אותן.

עבור מי שמבקש לדעת אילו זכויות רפואיות יש לחולי סוכרת, השורות הבאות יגלו שמדובר בזכויות רבות ומגוונות שאותן יש לדרוש מכמה גופים, החל מהמוסד לביטוח לאומי ועד חברת הביטוח.

סוכרת או סכרת? לא חשוב, העיקר לדעת בדיוק מה יש לכם

אם נדמה לכם שבשנים האחרונות אתם שומעים על יותר ויותר חולי סוכרת, אתם לא טועים. מדובר במגיפה של המאה ה-21.

למעשה, יש שני סוגים של סוכרת, הראשונה כונתה פעם סוכרת נעורים וכיום שמה סוכרת מסוג אחד. השנייה היא סוכרת מסוג 2 – והיא הנפוצה יותר.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

 

זכויות רפואיות לחולי סוכרת: קצבת נכות כללית

חולי סוכרת שכושר ההשתכרות שלהם נפגע מקבלים קצבת נכות כללית. הזכאות ניתנת מגיל 18 ועד גיל הפרישה. כאמור, גובה הקצבה נקבע בהתאם לאחוזי הנכות. במקרה שנקבעה נכות רפואית אך הוחלט כי אין זכאות לקצבה, ייתכנו זכויות בגין נכות רפואית ללא התניה בקצבת נכות.

אחד התנאים לקבלת קצבת נכות הוא דרגת אי כושר. לשם כך נדרשת נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות, או 50% לפחות לעקרת בית. הדרגה הסופית נקבעת ע"י ועדה רפואית.הזכאות לקצבת נכות עשויה להקנות הטבות נוספות בתחומים כמו דיור, תחבורה, בריאות, ועוד.

מהם אחוזי הנכות לחולי סוכרת?

אחוזי הנכות הראשוניים שנקעים לחולי סוכרת נעים בין 10% ל-50%, בהתאם לקושי שיש לחולה לאזן את הסוכרת ובהתאם לטיפול התרופתי. הדגש הוא על ההגדרה "ראשוני", משום שככל שהמחלה מסתבכת, ניתן להעלות את אחוזי הנכות לדרגה שתקנה לחולה זכויות. עקרונית, אחוזי הנכות יכולים להגיע עד 100%, בהתאם לפגיעת המחלה באיברים שונים בגוף.

חולה סוכרת שטופל בכדורים מקבל 10% נכות, ואילו חולה סוכרת שמטופל באינסולין יקבל 20%. במקרים של חוסר תחושה ברגליים, דרגת הנכות תעמוד על 65%.

למעשה, לעתים מספיק סיבוך אחד משמעותי כדי להעלות את האחוזים ל-65% – שיעור שמאפשר לחולה לקבל קצבת נכות אם כושר העבודה שלו נפגע.

האם חולי סוכרת זכאים לפטור ממס הכנסה?

כדי שחולה סוכרת יהיה זכאי לפטור ממס הכנסה, צריכים להיקבע לו 90% נכות לפחות. כמובן שמדובר בשיעור גבוה מאוד, והוא ניתן לחולים שסובלים מסיבוכי סוכרת או ממחלות אחרות.

>> מגיע לכם פיצוי על פגיעה בעבודה? אל תהססו ליצור קשר עם מומחה זכויות רפואיות >>

מבחינת התהליך, יש כאן התמודדות עם שני גופים – ראשית יש להגיע לוועדה רפואית של ביטוח לאומי, שתקבע את אחוזי הנכות, ושנית יש להגיש בקשה לפטור ממס הכנסה לפקיד השומה.

מה מקבל חולה סוכרת מחברת הביטוח?

חולה סוכרת שיש לו ביטוח אובדן כושר עבודה, יכול כמובן לתבוע את חברת הביטוח. אם התביעה תתקבל, הוא יוכל לקבל מחברת הביטוח קצבת אובדן כושר עבודה – עד 75% מגובה השכר הממוצע. לשם כך, עליו להוכיח שכושר העבודה שלו נפגע ושהוא אינו יכול להמשיך בעיסוקו הקודם או בעיסוק סביר אחר.

מהו "עיסוק סביר"? המושג הזה נתון לפרשנות ולעתים קרובות המבוטחים לא מצליחים להתמודד עם הטיעון של חברת הביטוח כי הם יש להם אפשרות להתפרנס מעיסוק סביר.

פנסיית נכות לחולי סוכרת

חולי סוכרת שחווים פגיעה חלקית או מוחלטת בכושר העבודה זכאים גם לפנסיית נכות. את הכסף הם יכולים לקבל רק לאחר שמסתיימים ימי המחלה שהמעביד משלם. פנסיית נכות משולמת למבוטח לפני שהוא מגיע לגיל פרישה ואינה מתנגשת עם זכויותיו האחרות.

>> מגיע לכם פיצוי על פגיעה בעבודה? אל תהססו ליצור קשר עם מומחה זכויות רפואיות >>

קצבת ניידות

חולי סוכרת שסובלים ממגבלה בניידות בשל ליקויים בגפיים התחתונות שנגרמו בעקבות המחלה או סיבוכיה, זכאים לקצבת ניידות.

זכויות נוספות

יש חולי סוכרת שנמצאים זכאים גם לגמלת שירותים מיוחדים ולגמלת סיעוד.

זכויות ילדים

אגב, ילדים החולים בסוכרת נעורים (סוכרת מסוג 1) יכולים לעתים לקבל הכרה כילד נכה, וכך לקבל מימון לסייעת.

האם סוכרת היא מחלה תורשתית?

סוכרת מסוג 2 היא מחלה שיש לתורשה חלק בגרימתה, אך הגורם העיקרי הוא עלייה במשקל.

מה הופך את הסוכרת למסוכנת כל כך?

הסיבוכים של המחלה רבים ופוגעים במערכות רבות בגוף.

בין היתר, חולי סכרת נוטים לפתח יתר לחץ דם. לכן, הם חייבים לבדוק את לחץ הדם לפחות אחת לחצי שנה כבר מתחילת המחלה.

בנוסף, נגרמת פגיעה במערכת העצבים, שבאה לידי ביטוי בנימול ברגליים ולאחר מכן בידיים או בתחושת שריפה. פגיעה אחרת היא פגיעה בכליות, כאשר במקרים קיצוניים החולים נזקקים לדיאליזה.

>> מגיע לכם פיצוי על פגיעה בעבודה? אל תהססו ליצור קשר עם מומחה זכויות רפואיות >>

הסוכרת פוגעת גם בראייה, בשל דימומים ברשתית הגורמים לדלקת ולבסוף לפגיעה בראייה. כאשר המצב חמור החולה עלול להתעוור בעין אחת או בשתי העיניים. לכן, נדרשת בדיקת ראייה אחת לחצי שנה כדי לאתר את השינויים מוקדם.

בנוסף חולי סוכרת חשופים יותר להתקפי לב, משום שטרשת בעורקי הלב מופיעה אצלם מוקדם יחסית. לכן נדרשות בדיקות לפני הופעת סימנים.

גם טרשת העורקים מתקדמת מהר יותר בחולי סכרת. לעתים הם סובלים מליקויים באספקת הדם לרגליים (כאבים בזמן הליכה) או לכליות או למוח.

לכן, זכויות רפואיות של חולי סוכרת נוגעות להרבה מאוד היבטים ומאחר שמחלה הולכת ומחמירה (בעיקר אם היא לא מטופלת), חשוב מדי פעם בפעם לבדוק בעזרת מומחה זכויות רפואיות אם אתם ממקסמים את הזכויות המגיעות לכם.

מתעניינים בזכויות רפואיות לחולי סוכרת? פנו לאיש מקצוע

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
הכל על פיברומיאלגיה ושמן CBD

מחלות שונות ורבות משפיעות בצורות שונות על גוף האדם. חלקן מחייבות טיפולים מסוימים, חלקן זמניות עד מעבר הסימפטומים וחלקן פתירות באמצעות שילוב של שמירה על

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?