ספר המבחנים לנכות כללית ונפגעי עבודה

הרבה ישראלים הולכים בתחושה שאנשים שמקבלים קצבת נכות מהביטוח הלאומי הם רק אנשים שסובלים מנכות פיזית קשה, מולדת או נראית לעין. האמת שונה לגמרי. הרבה מאוד מצבים גופניים ונפשיים יכולים לעמוד בקריטריונים לקבלת קצבה מביטוח לאומי. בספר המבחנים לנפגעי נכות כללית ונפגעי עבודה ניתן למצוא את רשימת הליקויים והמחלות, והאחוז הרפואי הנקבע עבורם על פי החוק. לכן, הספר נקרא גם "ספר הליקויים". הספר עודכן לאחרונה בחודש נובמבר 2018.

ספר המבחנים לנכות כללית ונפגעי עבודה

ספר המבחנים לנכות כללית ונפגעי עבודה משמש לצורך קביעת אחוזי הנכות בוועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי.

רשימת הליקויים ואחוזי הנכות הנקבעים עבורם מופיעה בתוספת לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה). הרשימה כוללת מאות מצבים רפואיים הנוגעים כמעט לכל איבר או מערכת גוף, החל מהכליות, דרך הגפיים ועד מערכת העיכול. כך למשל אפשר למצוא בה מגבלות שאולי לא כולם מודעים להן, כגון צרידות או בעיות בליעה.

ליד כל ליקוי המנוי ברשימה, מופיעים אחוזי הנכות הנקבעים עבורו. עיון ברשימה מגלה שאחוזי הנכות הניתנים בגין לקויות שונות משתנים מאוד בהתאם לחומרת הפגיעה. כך למשל, תחת קטגוריית אפילפסיה אפשר לראות כי אדם שסבל מהתקף אחד בחודש בממוצע, בשנה האחרונה, תוך קבלת טיפול מתועד, מקבל 20% נכות; אדם שסבל מ-2-4 התקפים בחודש בממוצע, בשנה האחרונה, תוך קבלת טיפול מתועד, זכאי ל-40% ואדם שסבל ממעל 7 התקפים מתועדים בחודש בממוצע בשנה האחרונה תוך קבלת טיפול מתועד זכאי ל-80% נכות.

  • רשימת הליקויים לנכות כללית זהה לזו של נפגעי עבודה.
  • זכאות לגמלת ילד נכה אינה נקבעת על סמך ספר המבחנים אלא על סמך ניקוד שמעניק הרופא בוועדה הרפואית לאחר שבדק את תפקודו של הילד.

ספר המבחנים נראה לכם מסובך? התייעצו עם מומחה

כשמסתכלים בספר המבחנים לנכות כללית ונפגעי עבודה, מבינים עד כמה הנושא של מימוש זכויות רפואיות סבוך. מצד אחד, אתם מרגישים רע, אתם מתקשים לתפקד ואולי גם מתקשים להתפרנס. מצד שני, המדינה קבעה שורה ארוכה של קריטריונים מדויקים ונוקשים – ואם לרופא בוועדה הרפואית נדמה שאתם לא עומדים בקריטריונים, ייקבעו לכם אחוזי נכות נמוכים שלא משקפים את הקושי שלכם.

בסוף, מדובר בהרבה מאוד כסף שאתם עלולים לאבד. לכן, חשוב להיעזר במומחה למיצוי זכויות רפואיות, אשר יכול לייעץ לכם לאורך התהליך, לפקוח את עיניכם באשר לסעיפים שאולי אינכם מכירים וגם ללוות אתכם ולייצג אתכם בוועדה רפואית. אפשר לפנות לחברה למימוש זכויות רפואיות, אפשר לפנות למומחה למיצוי זכויות רפואיות ואפשר לבחור לפנות אל עורך דין – העיקר שלא תפסידו את מה שמגיע לכם.

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

גמלת ילד נכה ביטוח לאומי

גמלת ילד נכה ביטוח לאומי מעניק לצד זכויות רפואיות נוספות, למשפחות שבהן ילדים שאובחנו כבעלי צרכים מיוחדים מסוגים ספציפיים ובדרגה מסוימת. גמלה זו באה להפחית

קצבת נכות ילד אוטיסט

הנחיות משרד הבריאות קובעות כי הורים ל​ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, זכאים לקבל קצבת נכות ילד אוטיסט בגין ילדם ממועד הגעתו לגיל 91 יום ועד

קצבת נכות ילדים

ילדים זו שמחה, אך גם מדובר על הוצאה כלכלית גבוהה מאוד. הוצאות על חינוך, הלבשה, טיולים, אוכל, פנאי ועוד דברים רבים מאוד. ההוצאה הזו עשויה

הכל על פיברומיאלגיה ושמן CBD

מחלות שונות ורבות משפיעות בצורות שונות על גוף האדם. חלקן מחייבות טיפולים מסוימים, חלקן זמניות עד מעבר הסימפטומים וחלקן פתירות באמצעות שילוב של שמירה על

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?