גם אתם נפגעי עבודה? כך תקבלו מה שמגיע לכם מביטוח לאומי

אם החלקתם במשרד, נשמתם הרבה אבק או פיתחתם דלקת ביד כתוצאה מהקלדה מרובה – ייתכן שאתם נפגעי עבודה. ייתכן שאתם לא ממש סובלים וזה לא ממש מפריע לכם לתפקד, אבל ייתכן בהחלט שכן. יש סיכוי גבוה שיכולת העבודה שלכם נפגעה, וכאן נשאלת השאלה מדוע אתם לא הולכים ודורשים את מה שמגיע לכם כנפגעי עבודה.

פגיעה בעבודה – מהם הקריטריונים?

לפי חוק הביטוח הלאומי, פגיעה בעבודה המזכה בקצבה היא:

  • תאונת עבודה
  • מחלת מקצוע
  • תאונה שאירעה לעובד בדרכו לעבודה או מן העבודה, או בדרכו ממקום עבודה אחד לאחר
  • תאונה שאירעה לעובד במקום העבודה (או בסביבתו הקרובה ביותר) בזמן שעשה להצלת גוף או רכוש, או למניעת נזק לגוף או לרכוש
  • תאונה שאירעה לעובד כתוצאה מחפץ או מעשה של אדם אחר
  • בזמן הפסקת עבודה (עד 3 שעות) בכל מקום שבו הוא נמצא או בדרך לשם / משם  
  • תקיפה, תוך כדי ועקב העבודה, כולל תקיפה מינית, תיחשב כפגיעה בעבודה, אם היא גורמת לנזק גופני או נפשי ומצריכה טיפול רפואי.

האם כל תאונה בדרך לעבודה היא תאונת עבודה?

 

לא, אם בדרך לעבודה החלטתם על דעת עצמכם לעצור במקום אחר שלא קשור לעבודה ואינו הכרחי לביצוע העבודה – לא תוכרו כנפגעי עבודה במידה שיקרה לכם משהו.

מה לגבי תאונה שהתרחשה כשעצרתם לתפילה בדרך לעבודה?

כאן דווקא יש יוצא דופן. במידה שבדרך לעבודה עצרתם בבית כנסת או בבית תפילה אחר, ובדיוק אז אירעה תאונה – אתם יכולים לדרוש הכרה כנפגעי עבודה.

ומה לגבי תאונה שהתרחשה כשהורדתם את הילד בגן?

אם יש לכם ילד עד גיל 10 (או ילד עם מוגבלות שנדרש לליווי) ובדרך לעבודה או מהעבודה עצרתם בגן – תוכרו כנפגעי עבודה במידה שנפגעתם.

האם הידבקות בקורונה היא תאונת עבודה?

כן! אם חליתם בקורונה כתוצאה מחשיפה לחולה במקום העבודה, תוכרו כנפגעי עבודה.

האם נכות נפשית מוכרת כפגיעה בעבודה?

נכות נפשית יכולה להיות מוכרת כתאונת עבודה. זאת, במידה שעובד חווה פגיעה נפשית תוך כדי ועקב עבודתו. כמובן, יש להוכיח שהפגיעה הנפשית נגרמה עקב אירוע חריג שאירע במהלך העבודה ושיש קשר סיבתי בין אותו אירוע ללחץ הנפשי הכבד שנוצר אצל העובד.

למה זכאים נפגעי עבודה?

דמי פגיעה

נפגעי עבודה יכולים לקבל דמי פגיעה לתקופה של עד 3 חודשים. 

קצבת נכות או מענק

לאחר מכן, אם נותרה נכות, ייתכן שהנפגע יהיה זכאי לקבל קצבת נכות או מענק, בהתאם להחלטת הוועדה הרפואית. בנוסף, הנפגע בעבודה זכאי לקבל טיפול רפואי חינם בשל תוצאות הפגיעה.

אם הנפגע נפטר כתוצאה מהפגיעה בעבודה, בני משפחתו יקבלו קצבה או מענק.

אז מהם דמי פגיעה שמקבלים נפגעי עבודה מביטוח לאומי?

כאמור, אם אתם נפגעי עבודה, המשמעות היא שתוכלו לקבל דמי פגיעה במשך 3 חודשים. מדובר בתשלום שהביטוח הלאומי משלם לכם כפיצוי על אובדן שכר או הכנסה מתאונת עבודה או ממחלת מקצוע. זאת, בתנאי שאינכם מסוגלים לעבוד בעבודה הרגילה שלכם וגם לא בעבודה מתאימה אחרת. כמובן שלשם כך נדרש אישור רפואי.

גובה דמי הפגיעה אינו משקף את כל השכר שהייתם מרוויחים. מדובר ב-75% מההכנסה החייבת בדמי ביטוח ב-3 החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו הפסיק את עבודתו בשל הפגיעה, לחלק ב-90, ועד למקסימום דמי הפגיעה ליום (כ-1,114 ש"ח).

עד כמה שזה נשמע מוזר, המוסד לביטוח לאומי אמנם נותן לכם דמי פגיעה – אבל מהסכום הזה מנוכים מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

איך מקבלים הכרה כנפגעי עבודה?

אז אחרי שהבנתם מיהם האנשים שמוגדרים "נפגעי עבודה", ייתכן שאתם מבינים שגם אתם כאלה. עכשיו נותר לכם להוכיח את זה לביטוח לאומי – ומסתבר שזה לא כל כך פשוט. תצטרכו להופיע מול ועדה רפואית ולהגיע מצוידים במסמכים ובתוצאות של בדיקות רבות.

זכרו שמדובר בהרבה כסף המוטל על הכף, ולכן מומלץ שתיעזרו באיש מקצוע שמתמחה במימוש זכויות רפואיות.

 

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
הכל על פיברומיאלגיה ושמן CBD

מחלות שונות ורבות משפיעות בצורות שונות על גוף האדם. חלקן מחייבות טיפולים מסוימים, חלקן זמניות עד מעבר הסימפטומים וחלקן פתירות באמצעות שילוב של שמירה על

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?