פטור ממס לנכים – מי זכאי ואיך משיגים?

אם יש משהו שאפשר להתנחם בו כאשר אדם סובל מנכות קשה ומגבלה, הרי שזו האפשרות לקבל פטור ממס. פטור ממס לנכים לא ניתן לכל אחד ולא ניתן בקלות – ובכתבה זו נשפוך קצת אור על הנושא. הנה מספר שאלות ותשובות:

פטור ממס לנכים – מה כולל הפטור?

כשמדברים על פטור ממס לנכים, מדברים על פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית.

האם כל דרגת נכות מקנה פטור ממס לנכים?

ממש לא. רק אדם שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 100%, או בשיעור של לפחות 90% לפי חישוב מיוחד, עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה. החישוב המיוחד הוא חישוב שנוגע לאנשים הסובלים מכמה לקויות והביטוח הלאומי מחשב אותן ומשקלל אותן.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

מהי תקופת הנכות המינימלית שמזכה בפטור ממס?

הזכאות חלה על מי שנקבעה לו נכות לתקופה של לפחות 185 יום (מי שנקבעה לו נכות לתקופה של 184 יום או פחות אינו זכאי לפטור).

האם אפשר לקבל החזר רטרואקטיבית?

כן, אם מגיע לכם פטור ממס בגלל נכות רפואית – ייתכן מאוד שמגיע לכם החזר רטרואקטיבית. אם הזכאות שלכם החלה לפני שנת המס הנוכחית, אתם עשויים להיות זכאים להיות להחזרי מס רטרואקטיביים עד 6 שנים אחורה!

אז מי זכאי לפטור ממס?

כדי להיות זכאי לפטור ממס, על המבקש לעמוד בתנאים הבאים:

  1. יש לו הכנסה חייבת במס.
  2. נקבעה לו דרגת נכות רפואית לצמיתות או לתקופה זמנית של 185 ימים ומעלה.
  3. דרגת הנכות שנקבעה לו היא באחד מהשיעורים הבאים: שיעור של 100% עבור ליקוי אחד או שיעור של לפחות 90% בשל כמה ליקויים
  4. הנכות נקבעה על-פי אחד מהחוקים הבאים: חוק הנכים, חוק נכי המלחמה בנאצים, חוק נכי רדיפות הנאצים (ניצולי שואה המקבלים תגמול ממשרד האוצר), חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, חוק לפיצוי נפגעי גזזת, חוק הביטוח הלאומי.
  5. בנוסף, זכאים לפטור גם בעלי תעודת עיוור / לקוי ראייה.

האם יש מקרם חריגים?

גם אם לא נקבעו לכם אחוזי נכות על-פי אחד החוקים שצוינו, או שנקבע אחוז הנמוך מהנדרש, אתם רשאים לפנות לוועדה רפואית של מס הכנסה. שימו לב – כדאי לבוא מוכנים אל ועדה רפואית של מס הכנסה, מדובר במעמד גורלי ולא פשוט.

כדי לעשות זאת, פנו למומחה בתחום מימוש זכויות רפואיות שכבר רכש ידע וניסיון במקרים כאלה.

מהי ועדה רפואית לפטור ממס הכנסה?

ועדה רפואית לפטור ממס הכנסה היא זו שקובעת נכות רפואית למי שמעוניין לקבל פטור ממס הכנסה ולמי שאינו מעוניין בקצבת נכות או אינו זכאי לקצבה, אך מעוניין בקביעת נכות לצורך קבלת הטבות בגין נכות רפואית, אשר ניתנות החל מ-20% נכות ומעלה.

 

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא BANNER-3.png

כדי לקבל זימון לוועדה הרפואית יש להגיש בקשה לפקיד השומה באזור המגורים. ההליך כרוך בתשלום אגרה של 659 ש"ח.

מי ששילם את האגרה ובמקביל נקבעה להו זכאות לקצבת נכות או לקצבת שירותים מיוחדים, זכאי להחזר של תשלום האגרה.

חושבים שמגיע לכם פטור ממס לנכים? צרו קשר עם מומחה

עוד כתבות שיעניינו אתכם על מימוש זכויות רפואיות

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
ביטוח לאומי נכות ילדים

מדינת ישראל מעמידה באמצעות המוסד לביטוח לאומי, סעדים שונים למשפחות עם ילד נכה או ילדים נכים. בסקירה להלן נסביר אילו זכויות מקנה בביטוח לאומי נכות

גמלת ילד נכה אוטיזם

ילדים המאובחנים כמי שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, עשויים להיות זכאים לקבלת גמלת ילד נכה אוטיזם מהמוסד לביטוח לאומי מדי חודש, באמצעות הוריהם. תכליתה של גמלה

נכות ילדים

גידול ילד נכה הוא אתגר לא פשוט ולכן החוק הביטוח הלאומי בישראל, מעמיד לרשות הילד הנכה ובני משפחתו מגוון סעדים. במדריך זה נפרט אודות הזכויות

תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

ישנם מקרים שבהם קצבת ילד נכה ניתנת לקבלה גם עבור התקופה שקדמה להגשת התביעה בפועל. בשורות הבאות נסביר מהם התנאים לקבלת תשלום רטרואקטיבי ילד נכה

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?