האם פטור ממס הכנסה זמני יכול להפוך לפטור קבוע?

פטור ממס הכנסה ניתן בישראל לאנשים נכים בנכות חמורה. התהליך לקביעת הזכאות לפטור ניתן בידי ביטוח לאומי, משרד הביטחון ובמקרים נדירים יותר גם בידי משרד האוצר. ניתן לקבל שני סוגים של פטור ממס הכנסה. הראשון, הוא זמני לתקופה של בין 185 יום לשנה. השני הוא קבוע והוא ניתן לכל החיים. האם ניתן להעביר את סטטוס הפטור מזמני לקבוע? 

 

מעט על ההבדלים בין הפטורים

פטור ממס הכנסה שניתן בצורה זמנית הוא פטור שמוגבל באורכו מכיוון שהנכות שהוא ניתן בגינה גם היא מוגבלת באורכה.  משך הזמן הקצר ביותר שבו אפשר לקבל את הפטור הזמני הוא 185 ימים ומשך הזמן הארוך ביותר הוא 364 ימים. הפטור הזמני מקנה, בנוסף לנקודות הזיכוי שכבר יש לזכאי, פטור מעד לסכום של 79,320 שקל בשנת מס. הפטור הקבוע ממס ניתן כאמור לכל החיים.

פטור זה ניתן לנכות שנקבע כקבועה ואין צורך לחדש אותו כלל. פטור זה מעניק פטור ממס לעד גובה של 430,800 שקל בשנה למקבלי הנכות מביטוח לאומי. במקרים של קבלת נכות לפי חוק תגמולי נכים ולפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, הפטור הקבוע יעמוד על 661,200 שקל בשנת מס.

מס הכנסה

בגין אילו מקרים ניתן לקבוע פטור זמני ופטור קבוע?

כאמור, ההבדל העיקרי בין פטור זמני לקבוע הוא אורך הזמן שמבקש הפטור יסבול מהנכות בגינה הוא מבקש את הפטור. לדוגמא במקרים של מחלות מסכנות חיים כמו שבץ או התקף לב חמור, הפטור שיינתן הוא במרבית המקרים פטור קבוע. גם במקרים של מומים מולדים, ברוב מוחלט של המקרים הפטור הראשוני שיינתן הוא פטור לכל החיים.

לעומת זאת במקרים של פציעה ותהליך שיקום ייקבעו לעיתים אחוזי נכות גבוהים לטווח קצר. שברים, פציעות וחתכים נוטים להחלים בסופו של דבר, אבל בתהליך ההחלמה עצמו לגרום לפצוע סבל רב והגבלה על ההתנהלות ביום יום.

 

איך מחליפים פטור זמני בקבוע?

פטור זמני ניתן עד לתקופה של 364 יום. לאחר שתקופה זאת חלפה, במידה והנכות עברה אפשר לחזור לחיי השגרה. עם זאת, אם הנכות עוד קיימת בצורה משמעותית אצל הנפגע, יש בפניו שתי אופציות – להאריך את הפטור הזמני או להחליף אותו לפטור קבוע.

בדרך כלל אי הטבה או החמרה במצב המבקש, הן הנסיבות שיגרמו לפטור להפוך לקבוע. במידה וההחלמה ממשיכה אבל בקצב נמוך מהמצופה, מומלץ לבקש הארכה ולא שינוי סטטוס.

 

החלפת פטור מזמני לקבוע – סיכום

פטור ממס הכנסה ניתן בצורה זמנית או קבועה. ההבדל בין הפטורים השונים הוא אורך הזמן שמקבל הפטור פטור ממס, וגובה ההכנסה שממנה יש פטור ממס.  ניתן לשנות את הסטטוס של הפטור שלך במקרה וחלה החמרה במצבך או שיש לך פטור זמני וההחלמה שלך לא מתקדמת בצורה טובה.

מס הכנסה

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
עשיתם תאונה? אלה הדברים שחשוב לעשות

תאונות דרכים הן אירועים מלחיצים ולא נעימים. הן דורשות מאיתנו להתאפס מהר וכבר בזירת התאונה לבצע פעולות בירוקרטיות ולדאוג לעצמנו. יש מספר דברים שחשוב מאוד

החלטתם להתגרש? למדו מה עושים עכשיו

ההחלטה לסיים את הנישואים היא אחת ההחלטות המאתגרות ביותר, המסמנת את תחילתו של פרק משמעותי בחיים. אם החלטתם להתגרש, חשוב שתיגשו אל התהליך עם הבנה

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?