הוזמנתי לחקירת מצ"ח מה עושים?

חקירת מצ״ח היא עניין נפוץ למדי. קורה וחייל נקלע למצב לא פשוט כזה או אחר המצריך חקירה. באופן עקרון מצ״ח רשאים לפתוח חקירה נגד כל אדם המשרת בצה״ל. במידה וזה המצב שאליו נקלעתם יש כמה דברים שיכולים לעזור לכם. חשוב שתהיו מודעים לזכויות שלכם. חקירת מצ״ח היא איננה עניין של מה בכך ויש להתייחס אליה בכובד ראש שכן היא עלולה להוביל לשלל עונשים בין היתר גם מאסר בפועל.

 

מה זה בכלל מצ”ח?

ראשי תיבות של: משטרה צבאית חוקרת. זו יחידה צבאית שעוסקת בכלל נושאים בין היתר עבירות פליליות שבוצעו על ידי חיילים בזמן שירותם הצבאי. חקירת מצ״ח יכולה להיפתח כנגד כל חייל, ותקרה לעיתים בעקבות דיווח או הפללה.

חוקרי מצ״ח יכולים גם לחקור חיילים משוחררים אם יש להם חשד שהם ביצעו עבירה פלילית. חיילים משוררים ישפטו בבית המשפט הצבאי ורצו את העונש, באם ינתן, בבית מאסר צבאי. למעשה חוקרי מצ״ח יכולים לחקור גם אזרח אם יש חשד שהם קשורים לחקירה עליה הם עובדים.

 

דגשים לחקירה – מה חשוב לדעת?

ישנם כמה דברים חשובים מאד שיכולים לעזור לכם בחקירה ואולי גם בניהול האירוע לאחר מכן.

*דבר ראשון והחשוב ביותר  החוקר מחויב לספר לכם בתחילת החקירה אם אתם נחקרים בחשד על עבירה שביצעתם או שאתם נותנים עדות. אם החוקר לא נותן לכם את המידע הזה, אתם רשאים לשאול אותו.

* אם אתם נחקרים בחשד לעבירה –  על החוקר להגיד לכם באיזה עבירה אתם חשודים.

* במידה ואתם חשודים בביצוע עבירה החוקר חייב לפרט את הזכויות שלכם. הדבר המשמעותי פה: הזכות לעורך דין. זוהי נקודה חשובה ביותר. במצב כזה אתם תרצו עורך דין חכם, חד ובקיא בחוק שינהל עבורכם את התיק. עורך דין – ניר ליסטר הוא אחד מעורכי הדין המצוינים והמנוסים בתחום. זכרו: זוהי זכותכם המלאה להוועץ עם עורך דין ובמצב כזה מאד חשוב שתעשו זאת.

* לעיתים החוקרים מנסים לבלבל – יכול להיות שהשוטרים ינסו לדובב אתכם באווירה חברית. חשוב לשים לב לזה ולא לשתף פעולה. אפשר להיות חביבים אך לא לספק מידע ללא נוכחות עורך דין.

* לאחר סיום החקירה – במידה ובכל זאת חקרו אתכם ללא נוכחות עורך דין הקפידו ליצור קשר עם עורך דין טוב ומנוסה שבאמת יכול להגן עליכם מיד בתום החקירה. ספקו לו את כל המידע שמסרתם בחקירה בפרטי פרטים. ככל שתדברו איתו יותר מוקדם, תזכרו יותר פרטים. לדבר זה יכולה להיות השפעה אקוטית על המשך האירוע.

אלה הם הדגשים החשובים ביותר אם נלקחתם לחקירה מצ״ח. חשוב לזכור שיש עוד המון פרטים קטנים כגדולים. במידה ונקלעתם לחקירה חפשו במהירות עורך דין בעל מוניטין שמכיר היטב את התחום, את צה״ל בכלל ואת מצח בפרט.

חֲקִירָה

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
מה ההבדל בין הליך גישור להליך בוררות?

סכסוכים משפטיים ומחלוקות עסקיות הם חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. ברם, לעיתים קרובות הליכים משפטיים פורמליים הם יקרים, ממושכים ומתסכלים. במאמר זה נבחן את ההבדלים

איך אני בוחר עו"ד לתאונות עבודה?

תאונות עבודה יכולות לקרות לכל אחד מאיתנו. מדובר באירוע מטלטל ומאתגר, שלעתים קרובות משאיר אנשים לא רק עם צלקות פיזיים ורגשיות, אלא כרוך גם בהתמודדות

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?