חובת ביטוח של עובדים זרים

יש דברים שאנחנו לא רוצים לעשות. לקחת את האוטו לשטיפה, לעבור על פירוט הוצאות האשראי שלנו ועוד כל מיני מטלות קטנות שאם אנחנו לא נעשה אותן – אף אחד לא יעשה אותן. אבל השגרה שלנו מלאה במטלות קטנות כאלה, ולכן הרבה מאוד ישראלים פונים ל-"מיקור חוץ" של המטלות האלה. כך נוצר שוק לעוזרות בית, שוטפי כלים ועוד מגוון מקצועות הנחשבים "פשוטים".

מי שמאייש את מרבית אותן משרות "פשוטות" הם בדרך כלל עובדים זרים. אבל בניגוד לעובד הישראלי, לעובדים זרים אין ביטוח לאומי, ו"רשת הביטחון" שלהם קטנה יותר – אם היא בכלל קיימת. לכן חוקק במדינת ישראל חוק העובדים הזרים ויצא צו העובדים הזרים המסדיר את הסוגייה. בטקסט שלפניכם תוכלו לקרוא כל מה שצריך לדעת על חובת ביטוח של עובדים זרים.

 

למה חובה לבטח עובדים זרים

עובדים זרים, מטבע הדברים, הם אינם אזרחי או תושבי ישראל – ולכן הם אינם מחויבים בהפרשות הללו. העסקת עוזרת בית עובדת זרה ללא הפרשות תגדיל את המשכורת שלה (ותצמצם את ההוצאות של המעסיקים הישראלים) – אך היא עלולה ליצור מצב בעייתי.

עובד זר שנפצע ולא היה מבוטח – לא יוכל לקבל כסף על תקופת ההחלמה. נסו לדמיין את עצמכם פצועים בארץ זרה, בלי שליטה בשפה המקומית, משפחה או חברים – ובלי כסף לטיפול רפואי או שכר דירה. לכן המחוקק החליט לחייב כל מעסיק של עובד זר – בין אם הוא או לא – בביטוח העובד.

 

איך עושים ביטוח עובדים זרים

כדי לעשות ביטוח לעובד זר, כל שעליכם לעשות הוא לתת לעובד למלא טופס שאלון רפואי בשפתו יחד עם טופס הצטרפות, לשלוח את השאלון והטופס למבטח שהוגדר ככשיר על ידי משרד הבריאות – וזהו. בניגוד לביטוחים אחרים – בביטוח עובדים זרים אין שום תקופת אכשרה, והפוליסה תקפה מיד.

 

מה כוללת חובת ביטוח עובדים זרים

קודם כל, חשוב לזכור שמעסיקים שלא יבטחו את העובד או העובדת הזרים שלו בביטוח בריאות ייקנס ואף יכול להיכנס לכלא לתקופה של עד חצי שנה. ביטוח הבריאות חייב לעמוד בדרישות המדינה, כפי שהן מופיעות בצו למתן שירותים רפואיים לעובדים זרים. הדבר נכון גם לעובד זר השוהה בארץ באופן חוקי – וגם לעובד זר השוהה בארץ באופן בלתי חוקי.

יחד עם זאת, חשוב לציין שניתן לנקות חלק מעלות הביטוח משכרו של העובד. גובה החלק משתנה בהתאם למקצוע של אותו עובד זר. ביטוח עובדים זרים צריך לכלול העברת גופה במקרה של מוות, ניתוחים, אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי, עזרה ראשונה ברפואת שיניים, צילומי CT ועוד.

 

סיכום

לסיכום, לאדם שאינו אזרח או תושב ישראל שלא מרוויח כסף שלא כחוק – ישנה חובה להחזיק בפוליסת ביטוח ייעודית לעובדים זרים. חובת הביטוח חלה על המעסיק, בין השהייה של העובד הזר בישראל היא חוקית או לא.

חוֹבָה

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
עשיתם תאונה? אלה הדברים שחשוב לעשות

תאונות דרכים הן אירועים מלחיצים ולא נעימים. הן דורשות מאיתנו להתאפס מהר וכבר בזירת התאונה לבצע פעולות בירוקרטיות ולדאוג לעצמנו. יש מספר דברים שחשוב מאוד

החלטתם להתגרש? למדו מה עושים עכשיו

ההחלטה לסיים את הנישואים היא אחת ההחלטות המאתגרות ביותר, המסמנת את תחילתו של פרק משמעותי בחיים. אם החלטתם להתגרש, חשוב שתיגשו אל התהליך עם הבנה

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?