לא עלינו – מתי נוכל לקבל פטור ממס הכנסה?

מי שסובל ממחלה יחידה חמורה או ממספר מחלות ובעיות רפואיות שונות עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה עד לתקרת ההכנסה המוגדרת בחוק. מאחורי מתן פטור ממס הכנסה לבעלי בעיות בריאות חמורות עומדת ההבנה כי בעיות אלו משפיעות על המצב הכלכלי. פטור ממס הכנסה לבעלי בעיות רפואיות נעשה בשני מסלולים, פטור בשיעור משוקלל של 90% ופטור ל בדרגה של 100%.

 

אופן קבלת הפטור

על מנת לקבל פטור ממס הכנסה התובע יזומן לוועדה רפואית של מס הכנסה וביטוח לאומי לשם ביצוע בדיקה רפואית והצגת טענותיו. תוצאות הוועדה הרפואית לצד העתק פרוטוקול הוועדה, ישלחו לביתו של מגיש הבקשה עד לשלושה שבועות מעת קבלת ההחלטה על ידי הוועדה. אחוזי הנכות עבור פטור ממס הכנסה נקבעים ע"י רופאי הוועדה בהתאם לספר הליקויים.

פְּטוֹר

תקרת הפטור להכנסות שונות

פטור ממס הכנסה ניתן רלוונטי הן למשתכרים מעבודה, עצמאים או שכירים כאחת והן לעקרות בית תוך חישוב ההכנסה המשפחתית החייבת במס. אחוזי הנכות הנקבעים על ידי הוועדה אינם קבועים, והם משתנים בהתאם למידת הנזק. אחוזי נכות של מעל 89.1% מזכים את החולה בפטור ממס עבור הכנסה של 615,000 ₪ ממשלח ידו.

למי שיש הכנסה מהשכרת נכסים ואינו עובד גם לפרנסתו יהיה זכאי לפטור ממס הכנסה לעד סכום של 72,960 ₪. במידה ולחולה הזכאי יש הכנסות מכספי ביטוח או פיצויים הוא יהיה זכאי לפטור גם כן ועד לתקרה של 300,000 ₪. הפטור מאפשר לקבל החזרי מס רטרואקטיביים של עד 6 שנים אחורה החל מהתאריך המזכה בפטור ממס.

 

מחלות מזכות בפטור

מצבים רפואיים שונים ומחלות שונות עשויים להעניק זכאות לפטור ממס הכנסה לרבות במקרה של סרטן, טרשת נפוצה, סכרת,  פרקינסון, מחלות גנטיות וכן הלאה. מי שמחלתו המרכזית אינה מוגדרת כנכות רפואית של 100% עשוי להיות זכאי בפטור עקב אחוזי נכות רפואית משוקללת. לצורך החישוב בריאותו של אדם בריא מוגדרת כ100% וכל ליקוי או מחלה מופחתת בהדרגה.

 

טבלת אחוזי נכות בספר הליקויים

כלומר לאחר חישוב המחלה המרכזית מחשבים מתוך 100% את המחלה הבאה וכן הלאה. תחילה יש להוריד את אחוזי הנכות של המחלה המשמעותית ביותר ואז את הבאה אחריה בתור. דרגת הנכות הבאה אם כן  אינה מצטרפת במלואה אלא רק בחישוב יחסי.

טבלת אחוזי הנכות של המוסד לביטוח לאומי היא שנלקחת בחשבון בוועדה רפואית לצורך מס הכנסה ובטבלה מפורטים כלל הליקויים המזכים בהתאם לאופי הפגיעה, סוג המחלה ומידת חומרתה.

 

סיכום מחלות מזכות בפטור ממס הכנסה

לסיכום הנושא, מי שסובל ממחלות לב, דם, כליות כמו גם  אירועים מוחיים, סוכרת לקויות ראייה ושמיעה, סרטן ועוד עשוי להיות זכאי לדרגת נכות משוקללת או דרגת נכות יחידה המזכים בפטור ממס הכנסה. אין מדובר על זכאות עקב נכות תפקודית אלא עקב נכות רפואית וניתן להמשיך לעבוד כרגיל ולא לשלם מס על ההכנסה במידה והזכאות קיימת.

מס הכנסה

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
עשיתם תאונה? אלה הדברים שחשוב לעשות

תאונות דרכים הן אירועים מלחיצים ולא נעימים. הן דורשות מאיתנו להתאפס מהר וכבר בזירת התאונה לבצע פעולות בירוקרטיות ולדאוג לעצמנו. יש מספר דברים שחשוב מאוד

החלטתם להתגרש? למדו מה עושים עכשיו

ההחלטה לסיים את הנישואים היא אחת ההחלטות המאתגרות ביותר, המסמנת את תחילתו של פרק משמעותי בחיים. אם החלטתם להתגרש, חשוב שתיגשו אל התהליך עם הבנה

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?