איך מתנהלת ועדה רפואית של הביטוח הלאומי?

ועדה רפואית היא לכאורה עניין טכני – פגישה עם רופא או מספר רופאים מומחים מטעם הביטוח הלאומי כדי לקבוע את אחוזי הנכות. את ההזמנה להופיע בפני ועדה רפואית מקבלים לאחר שמגישים תביעה לקבלת קצבת נכות.

אלא שזה ממש לא עניין פשוט. להפך, ועדה רפואית היא עסק מלחיץ מאוד שמכריע את גורלנו הכלכלי. מדובר בשלב שכל אחד מאיתנו צריך לעבור אם אנחנו מבקשים מהמוסד לביטוח לאומי להכיר בנכות, מחלה או מגבלה שבגללן אנחנו רוצים לקבל קצבת נכות.

כאמור, מדובר במפגש לא ארוך ומאוד קריטי לעתיד הכלכלי שלנו, ולכן יש חשיבות גדולה לאופן שבו אנחנו מציגים את הבעיה שלנו בפני וועדה הרפואית. את "גזר הדין" אנחנו לא מקבלים מיד, אלא רק לאחר מספר ימים. אם הרופא בוועדה הרפואית פוסק אחוזי נכות נמוכים שאינם תואמים לדעתנו את המצב האמיתי שלנו, אנחנו יכולים להגיש ערר, אבל רצוי כמובן לבוא כמה שיותר מוכנים מראש.

מי יושב בוועדה רפואית?

הוועדה כוללת רופא מומחה או מספר רופאים מומחים, שתפקידם לקבוע את דרגת הנכות, וכן מזכיר שתפקידו לרשום את מה שנאמר ולכתוב פרוטוקול.

איך מתנהל דיון של ועדה רפואית בביטוח לאומי?

מטבע הדברים, מטרת הדיון שמקיימת ועדה רפואית הוא להעריך את חומרת המצב הרפואי ולקבוע מה שיעור אחוזי הנכות שמגיעים לנו. לכן, בוועדה רפואית הרופא יבקש מאיתנו לפרט את המחלות או את הליקויים הרפואיים שאנחנו סובלים מהם. נצטרך גם להסביר כיצד הם משפיעים על ההתנהלות היומיומית שלנו ומגבילים את התפקוד שלנו.

את כל המידע הזה אנחנו כמובן נפרט בעל פה, ואם אנחנו מתקשים להתבטא או להציג את הדברים באופן בהיר, מדויק ומשכנע, אפשר בהחלט להביא מתרגם או מלווה.

>> מתכוננים לוועדה רפואית? אל תהססו ליצור קשר לקבלת ייעוץ ראשוני >>

כמובן, חשוב מאוד להציג מסמכים שתומכים בטענות שלנו. אם המצב שלנו מורכב ואנו סובלים מכמה בעיות ומגבלות, מומלץ לכתוב מראש את כל הליקויים והמחלות ולציין מהם הקשיים התפקודיים שלנו. את המסמך הזה אפשר לתת לרופא או למזכיר והוא יצורף לדו"ח הוועדה.

ועדה רפואית – ייתכן שתתבצע גם בדיקה

הרופא לא חייב להסתפק בתיאור שאנחנו מספקים. לאחר העיון בתיק, הוא יכול להחליט לבצע בדיקה רפואית כדי להתרשם מהאופן שבו הבעיה שעליה סיפרנו משפיעה עלינו.

כאן חשוב לזכור שהרופא לעתים קרובות יוצא מנקודת הנחה שאנחנו מגזימים. לכן, חשוב שנהיה אמינים ולא ננסה להציג הצגות. מצד שני, חשוב שלא להמעיט בחומרת הבעיה. חשוב גם לדעת שמותר להכניס מלווה מטעמנו, שיהיה נוכח בעת הבדיקה הגופנית.

הוועדה יכולה לשלוח אותנו לבדיקות נוספות

ייתכן שהרופא יחליט שהוא זקוק למידע נוסף לפני שהוא מחליט. הוא יכול למשל לבקש שנביא מסמכים רפואיים נוספים. כדי שיהיה ברור בדיוק מה עלינו להביא, יישלח אלינו מכתב עם הדרישות החדשות. ייתכן שנצטרך רק להציג עוד מסמכים, וייתכן שנידרש לבדיקות רפואיות נוספות.

למה עדיף להופיע בפני ועדה רפואית עם מלווה שמבין בתחום?

לא במקרה הרבה מאוד אנשים חוששים להופיע בפני ועדה רפואית. מדובר במעמד מלחיץ שבו המבקש נמצא בעמדת נחיתות. הוא לא מורגל במצבים כאלה, והשאלות לעתים מביכות אותו או מבלבלות אותו.

לעתים קרובות שוכחים פרטים מהותיים שיכולים להכריע את ההחלטה, ואחר כך קשה מאוד לתקן את הנזק שנוצר.

לכן, דווקא בגלל שמדובר בהזדמנות כמעט חד פעמית לשנות את גורלכם, כדאי מאוד להגיע לוועדה עם כל המסמכים הדרושים. יותר מזה, כדאי לשקול לבוא עם מלווה שמתמחה במימוש זכויות רפואיות.

פסק הדין ניתן רק אחרי הדיון

אחת הסיבות למתח הרב שמתעורר סביב הוועדה הרפואית היא העובדה שאיננו יודעים בזמן אמת מה החליט הרופא. לאחר שנצא מהחדר, הרופא יקבע את שיעור אחוזי הנכות לפי ספר הליקויים, ו"פסק הדין" נשלח אלינו. אפשר כמובן גם למצוא אותו באתר הביטוח הלאומי.

הגשת ערר על החלטת ועדה רפואית

כאמור, אם אנחנו סבורים שהוועדה הרפואית קיבלה החלטה לא נכונה בענייננו, אנחנו יכולים להגיש ערר בתוך 60 יום. היכנסו למאמר על הגשת ערר לוועדה רפואית וקבלו את כל הפרטים >

חושבים שמגיעה לכם קצבת נכות? צרו קשר לייעוץ ראשוני

עוד כתבות שיעניינו אתכם על מימוש זכויות רפואיות

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
הכל על פיברומיאלגיה ושמן CBD

מחלות שונות ורבות משפיעות בצורות שונות על גוף האדם. חלקן מחייבות טיפולים מסוימים, חלקן זמניות עד מעבר הסימפטומים וחלקן פתירות באמצעות שילוב של שמירה על

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?