איך להתמודד ב"מרוץ הסמכויות" בהליך גירושין?

הליך גירושין הוא ללא ספק מורכב משפטית וטעון רגשית, ואם כל זה לא מספיק – במדינת ישראל קיימים שני גופים שלהם יש את הסמכות לדון בענייני משמורת ילדים, מזונות, חלוקת רכוש ועוד. כפל הסמכויות הזה יוצר מצב שבו ניתן לפנות לכל אחד מהגופים כדי ליישב הליך גירושין, והתופעה הזו מכונה "מרוץ הסמכויות".

איך להתמודד ב"מרוץ הסמכויות" בהליך גירושין, מי הם הגופים האחראיים על כך ואיך נוכל למצות זכויותינו בצורה הטובה ביותר בהתחשב במצב? כל המידע במאמר הבא!

 

מהו "מרוץ הסמכויות"?

במדינת ישראל, שני הגופים שאחראיים על קביעות בנושאי גירושין הם מצד אחד בית המשפט לענייני משפחה ומהצד השני בית הדין הרבני. שני הגופים הללו מתנהלים בצורה שונה בתכלית, וזה יוצר מצב שבו מי שפונה לאחד מהגופים הללו למעשה יקבע את אופי הטיפול בתיק. לכל הפרטים >>>
מכיוון שהפניה לאחד הגופים תקבע למעשה את אופי הדיון עבור שני הצדדים, הסיטואציה מכונה "מירוץ הסמכויות", כדי לבטא את המירוץ שעשוי להתרחש בין שני הצדדים בהגשת התיק לסמכות המועדפת עליו.

 

בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני?

כל תיק הוא ייחודי כשאנו מדברים על נושאי גירושין, אך הדעה הרווחת היא שבית הדין הרבני הוא האופציה המועדפת מבחינת הגבר, ובית המשפט לענייני משפחה היא האופציה העדיפה עבור האישה.
זה לא נכון במאת האחוזים, וישנם מקרים שבהם דווקא בית הדין הרבני יהיה עדיף לאישה.

בתי הדין הרבניים יפסקו לרוב לפי ההלכה היהודית, ואילו בתי המשפט לענייני משפחה נוצרו כדי להעניק השקפה חילונית וליברלית יותר עבור מי שמעוניין בכך.

 

איך להתמודד ב"מרוץ הסמכויות" בהליך גירושין?

הליך גירושין מערב שני צדדים שלא תמיד נמצאים באותה הגישה, ומן הסתם לכל צד יש את השאיפות והציפיות שלו מהתהליך. במידה והחלטתם על הליך גירושין באופן סופי, ההמלצה היא לגשת לעו"ד גירושין מוסמך שיידע להמליץ לכם לאיזו ערכאה עליכם לפנות כדי למקסם את זכויותיכם בצורה הטובה ביותר.

 

מדוע חשוב להתייעץ עם איש מקצוע לפני הגשת הפנייה?

בתור התחלה, יש חשיבות רבה למועד הגשת התביעה ולצורה שבה נגיש אותה. mושנית, חשוב להבין שברגע שתוגש תביעה לאחד משני הגופים – לצד השני לא תהיה אפשרות לבקש את העברת הדיון לסמכות האחרת. זוהי המשמעות הבסיסית של "מרוץ הסמכויות" ומסיבה זו יש לשקול היטב את כל האספקטים לפני שמגישים תביעה לאחד מהגופים.

 

מורכבות של הליכי גירושין

הליך גירושין הוא מורכב לא רק מבחינה רגשית, אלא גם מבחינה טכנית ומשפטית. נושאים כגון משמורת, מזונות ורכוש יכולים להיות כרוכים בדיונים מרחיקי לכת שעלולים לארוך חודשים ואף שנים.
כל אחד מהנושאים הללו מהווה תביעה בפני עצמה, שבה תדון אחת מהסמכויות: בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

אם ניקח לדוגמה את עניין המזונות, בעוד בתי הדין הרבני לרוב יפסקו סכום מזונות נמוך יותר עבור האישה, בתי הדין החילוניים יתחשבו בהכנסותיו של הגבר וע"פ זה יפסקו את סכומי המזונות, כשלרוב הם יהיו גבוהים יותר מאשר בבית הדין הרבני.

 

האם ניתן לערער על "מרוץ הסמכויות"?

כמו בכל מקרה משפטי – לא תמיד הסיטואציה היא "שחור ולבן" ובהחלט יש מקרים שעליהם ניתן לערער. במקרים שבהם בן זוג אחד הגיש תביעה לסמכות מסוימת, אך בן הזוג האחר טוען כי אין בכך שום הגיון מבחינת אופי התביעה, ישנה אפשרות לערעור. במצב שבו הערעור מוצדק, התביעה יכולה להידחות או להתבטל.

המבחן הבודק האם תביעה מסוימת היא מוצדקת, מבוסס על שלושה פאקטורים: כנות, כריכה כדין, וכנות בכריכה.

  • כנות: בדיקה האם תביעת הגירושין נעשית באמת ובתמים במטרה להביא לסיום הנישואין, ולא עקב סיבות נסתרות אחרות.
  • כנות בכריכה: האם בן הזוג מגיש את התביעה או הערעור בצורה כנה, ולא כדי לחסום את הצד השני מלהגיש תביעה בסמכות המתאימה עבורו.
  • כריכה כדין: הגשת התביעה כדין יחד עם כל העדויות, המסמכים והראיות המתאימות.

 

כיצד נבחר עורך דין גירושין מומלץ?

השוק מציע מאות עורכי דין המתמחים בענייני משפחה וגירושין, ומציאת עו"ד שמתאים עבורנו בצורה מיטבית עשויה להיות מעט מבלבלת לעתים. לכן, ריכזנו עבורכם מספר קריטריונים שיעזרו לכם לבחור בצורה נכונה את עו"ד הגירושין הנכון עבורכם:

זמינות ונגישות

גם עו"ד שהוא ברמה מקצועית גבוהה מאוד, לא יעניק לנו את השירות הרצוי במידה והוא לא זמין לנו בכל שאלה ובעיה. ההמלצה היא לבחור עו"ד נגיש שעמו אנו יכולים להתייעץ בצורה נוחה, ולא כזה שמשדר לנו שהוא עסוק ושאנחנו נמדדים עם "סטופר" בכל שיחה עמו.

רמה מקצועית

לפני הכל, חשוב לבחור עו"ד המתמחה בדיני גירושין ומשפחה. בשלב הבא חפשו עו"ד ברמה מקצועית גבוהה, גם אם זה אומר שעליכם להשקיע מעט יותר מבחינת שכר הטרחה.

חוות דעת והמלצות

במידה ויש לכם אפשרות לקבל המלצה ממקור ראשון – זוהי הדרך הטובה ביותר להיות בטוחים שעורך הדין הוא מקצועי ואמין. במידה ולא, באפשרותכם לחפש חוות דעת אינטרנטיות, כשההמלצה היא לעשות סקר דיגיטלי מקיף ולפנות למספר אנשי מקצוע לאחר שסיננתם את התוצאות. הקפידו לבחון חוות דעת של לקוחות קודמים, ונסו להבין כיצד הם חוו את  התהליך יחד עם אותו עו"ד.

שקיפות

אחד הפאקטורים החשובים ביותר הוא נושא השקיפות, ואנו ממליצים לבחור בעו"ד שמשקף לכם את כל העלויות הצפויות בעת ההליך המשפטי, הן מבחינת שכר הטרחה שלו והן מבחינת עלויות נוספות שבהן כרוך הליך הגירושין.

הצלחות קודמות

בשורה התחתונה, הצלחות של עו"ד גירושין בתיקים קודמים יכולה להעיד רבות על סיכויי ההצלחה בתיק שלכם, ולכן אין להתעלם מכך.

הליכי גירושין

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
4 עובדות שלא ידעתם על דמי מזונות

מספר הזוגות שמתעניינים בפרטים עדכניים על גירושין עלה באופן ניכר בתקופה האחרונה. תרחיש זה גרם לנו להעלות לרשת מספר מדריכים מקיפים שירכזו את המידע העדכני

מה ההבדל בין הליך גישור להליך בוררות?

סכסוכים משפטיים ומחלוקות עסקיות הם חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. ברם, לעיתים קרובות הליכים משפטיים פורמליים הם יקרים, ממושכים ומתסכלים. במאמר זה נבחן את ההבדלים

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?