האם יש הבדל מבחינת החוק בין עמדת תלת פאזית לחד פאזית

מבלי להיכנס לדקויות שונות בעולם החשמל, אם אתם הולכים להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי אצלכם בבית כדאי להכיר את שני סוגי העמדות הנפוצים ביותר. הסוג הראשון הוא חד פאזי, והשני הוא תלת פאזי, כאשר ההבדל המרכזי ביניהם הוא בהספק החשמל שעובר דרך העמדה. כאן נספר לכם על ההבדל בין השניים הללו, ומה יש לחוק הישראלי לומר בעניין הזה. 

 

עמדת טעינה לרכב חשמלי

היכולת שלנו להשתמש ברכב חשמלי בצורה רגילה, תלויה בפיזור של עמדות הטעינה ברחבי הארץ. כל עוד לא יהיו בישראל מספיק עמדות, הרכבים החשמליים לא יוכלו להפוך להיות נחלת הכלל. זו בדיוק הסיבה שנהגים רבים בוחרים לקנות רכב חשמלי ולהתקין עמדת טעינה בבית, שתאפשר להם להיות תלויים בעצמם בעת השימוש ברכב.

עמדת טעינה חד פאזית

חד פאזי או תלת פאזי

בעת ההתקנה של העמדה, אחת ההתלבטויות שלכם הולכת להיות האם להתקין עמדת טעינה חד פאזית או שמא ללכת דווקא על עמדת טעינה תלת פאזית. פאזה היא למעשה תיאור להספק החשמל שזורם לעמדה, כך שלא קשה לנחש שעמדת תלת פאזית היא עמדה חזקה יותר. עבור רכבים חשמליים שפועלים באופן מוחלט על חשמל, העמדה התלת פאזית היא האפשרות המומלצת.

בבתים משותפים שבהם יש צורך במספר עמדות, גם כדאי להתקין עמדה כזו. לעמדה החד פאזית יש מקום בחניות פרטיות או כאשר הרכב לא מונע באופן מוחלט על ידי חשמל. מבחינת החוק, אין הרבה הבדלים בין העמדות, למעט הבדל אחד שחשוב להכיר לפני ההתקנה של עמדות הטעינה.

 

מה החוק אומר

ברמה החוקית, התקנות השונות חלות של שתי סוגי העמדות גם יחד. ההתקנה של העמדה חייבת להיעשות על ידי טכנאי מוסמך, ואין לכן רשות לפגוע בשטח ציבורי בעת ההתקנה של העמדה. עם זאת, יש תקנה אחת שכדאי להכיר ובה יכול לבוא לידי ביטוי הבדל מסוים בין סוגי העמדות. החוק בישראל מחייב אתכם להתקין מפסק לכל עמדת טעינה בפני עצמה.

כל עוד מדובר על עמדת טעינה אחת, אין הבדל בין העמדות כיון שהמפסק מותקן במקום שבו מערכת החשמל נמצאת. כאשר אנחנו מדברים על עמדת טעינה תלת פאזית שמתפצלת למספר עמדות טעינה, עליכם לוודא שיש מספק לכל עמדה בפני עצמה. בעמדות טעינה חד פאזיות, תהיה בדרך כלל רק יציאה אחת כך שמפסק אחד מספיק כדי לעמוד בדרישת החוק.

 

לסיכום

בטעינה של רכבים חשמליים, לעמדה תלת פאזית יש יותר הספק, מה שמאפשר לה להטעין ביעילות גם רכבים שמונעים באופן מחלט בעזרת חשמל. מבחינת החוק אתם חייבים להתקין את שתי סוגי העמדות בעזרת טכנאי מוסמך, ולמנוע כל פגיעה בשטח הציבורי בעת ההתקנה שלהן. וודאו שיש מפסק נפרד לכל עמדת טעינה, גם אם יש פיצול בין החיבור לחשמל לבין עמדת הטעינה עצמה.

עמדת טעינה חד פאזית

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?