שיטות חקירה ותרגילי חקירה במשטרה

החקירה המשטרתית היא מקצוע בפני עצמו. הדרך להוצאת מידע מאדם מצריכה יכולות שונות ומשונות – כושר ביטוי, יכולות משחק, קריאה נכונה של הנחקר, יכולת התנסחות ועוד. אבל החקירה המשטרתית לא מתבססת רק על מה שקורה בחדר החקירות ולא מבוססת רק על שאלות ותשובות.

בארגז הכלים של החוקר ישנם לא מעט כלים שאינם בהכרח קשורים לקשר הישיר של החוקר עם הנחקר. ישנם לא מעט שיטות חקירה שנעשות בהן שימוש תדיר וכדאי להכיר אותן על מנת להימנע ממתן מידע שלא לצורך או להימנע מהודאת שווא. לקבלת ייעוץ משפטי בנושא חקירה באזהרה לחצו כאן –  חקירה-באזהרהhttps://reichert-law.co.il

שיטה מאוד מוכרת היא "המדובב"

המדובב הקלאסי הוא שותף לתא המעצר. לכן יש להיזהר משיחות גם עם אנשים שעושה רושם שנמצאים "באותה הסירה". יש לקחת בחשבון שכל שיח שהנחקר מנהל מרגע שהוא תחת ההגדרה של "חשוד", בוודאי כאשר הוא נמצא בתוך תחנת משטרה, מוקלט ומתועד.

אלא שהמדובב לא חייב להיות רק שותף לתא, הוא יכול להיות אדם מזדמן במסדרון, שוטר מלווה בהפסקת סיגריה, חוקר בכיר בשיחה נוקבת שלא במהלך חקירה ועוד מקרים בהם משתמשים בשיטות "דיבוב". המסקנה היא שאין לנהל שיחה חברית או לשתף במידע הקשור לחקירה עם אף אחד, בוודאי לא מי שנתקלים בו בתחנת המשטרה. לעולם אין לדעת מה הוא רכיב המידע החסר לחוקר ולכן כל פרט עשוי לשנות את מצב הנחקר לרעה.

 

מסירת דגימת דנ"א ללא צו

על מנת לקבל דגימת דנ"א מאדם יש צורך בצו, או בהסכמתו החופשית של אדם. לא תמיד למשטרה יהיו די ראיות על מנת לקבל צו שכזה ולעיתים דגימת הדנ"א דרושה על מנת בכלל ליצור חשד כלפי אותו אדם, ואז הם ינסו להשיג ממנו את דגימת הדנ"א באמצעות תרגיל חקירה. אחד התרגילים השכיחים הוא זימון אדם לתחנת המשטרה למסירת עדות בעניין אזוטרי, תאונת דרכים למשל, מניחים בפניו כוס מים חד פעמית, הוא לוגם מהכוס וכעת יש בידי המשטרה דגימת דנ"א שלו.

 

שימוש בקרובי משפחה, או מכרים

הרבה פעולות שמבצעים החוקרים הן מבוימות ומתוכננות. כך למשל, יזמן החוקר קרוב משפחה או מכר של הנחקר על מנת שאלה ייתקלו אחד בשני "במקרה" במסדרון. הנחקר יבין שהוא שם את הקרובים לו במצב לא נעים ועשוי לשתף פעולה. השיטה הזו יכול להיעשות גם בנסיבות מעט שונות, כמו לגרום לנחקר להבין שאדם אחר מסר לגביו מידע, למשל על ידי חשיפה "מקרית" למסמך או לעדות אחרת שעשויות לגרום לנחקר שבמצבו כעת לא טוב ולגרות אותו לשתף פעולה.

אחת השיטות הנפוצות היא עימות, הנחקר מעומת עם חשוד אחר, או עד, על דברים שזה מסר לגביו ונבחנות תגובותיו לסיטואציה הזאת. זו סיטואציה שקשה להתכונן אליה כיוון שמעבר לעובדה שאין לדעת מה מסר אותו עד או חשוד, מדובר, בדרך כלל, בסיטואציה מאוד אמוציונלית, לעיתים לשני הצדדים, ויש קושי לשמור על קור רוח ולקבל החלטות "נכונות" לגבי התגובה המתאימה.

על מנת להיערך היטב לתרגילי חקירה ושיטות חקירה של המשטרה חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין חקירה במשטרה מנוסה שידע להכין את הנחקר לתרגילים ושיטות בהתאם לעבירה והראיות הפוטנציאליות שיש בתיק. עורך דין פלילי מנוסה גם יכול לסייע בגיבוש גרסה סדורה שנותנת לחוק רק את מידע שאינו מזיק לנחקר, או שמזיק בצורה המינימלית ביותר, ולרוב יש לדבוק בגרסה שכזאת גם במהלך עימות. עורך דין פלילי מנוסה גם ידע להכין נחקר לעימות ולמענה המתאים במילים וגם בהתנהגות.

לקבלת ייעוץ משפטי לפני חקירה במשטרה ניתן לפנות לעידית רייכרט – עורכת דין פלילית בעברה פרקליטה בכירה בפרקליטות, ומשנת 2012 סנגורית מובילה ובעלת משרד בוטיק למשפט פלילי וצווארון לבן, המדורג מידי שנה כאחד ממשרדי עורכי הדין הפליליים המובילים בארץ המתחייב להגנה משפטית איכותית, קפדנית ובלתי מתפשרת. על לקוחותיו הרבים נמנים בעיקר עוברי חוק נורמטיביים ונפגעי עבירה, אותם מובילה עורכת דין רייכרט במסירות ובנחישות עד להגעתם לחוף מבטחים.

עורך דין לחקירות משטרה

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
עשיתם תאונה? אלה הדברים שחשוב לעשות

תאונות דרכים הן אירועים מלחיצים ולא נעימים. הן דורשות מאיתנו להתאפס מהר וכבר בזירת התאונה לבצע פעולות בירוקרטיות ולדאוג לעצמנו. יש מספר דברים שחשוב מאוד

החלטתם להתגרש? למדו מה עושים עכשיו

ההחלטה לסיים את הנישואים היא אחת ההחלטות המאתגרות ביותר, המסמנת את תחילתו של פרק משמעותי בחיים. אם החלטתם להתגרש, חשוב שתיגשו אל התהליך עם הבנה

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?