איך ניתן להיות עורך דין פלילי?

התחום הפלילי הוא מהבולטים, התחרותיים והמעניינים בתחום עריכת הדין, אך כדי להשיג רישיון מלשכת עורכי הדין יש צורך ללמוד שנים, להתמחות ואז להבחן. במאמר זה נעשה לכם קצת סדר בתהליך

 

רגע, חושבים

רוצים להיות עורכי דין? רוצים להתמחות בדין הפלילי? רוצים לייצג לקוחות המואשמים על ידי המדינה בביצוע עבירות ופשעים שונים, או אולי לייצג את המדינה מול אותם נאשמים? תחשבו טוב לפני שאתם יוצאים לדרך.

מהרגע שהחלטתם להיות עורכי דין פליליים ועד הרגע שתעמדו בבית המשפט ותגידו "כבוד השופט/ת" יעברו שנים במהלכן תדרשו לעמוד בדרישות אקדמיות קפדניות, תעברו התמחות ומבחן הסמכה של לשכת עורכי הדין ואז תצטרכו להילחם על מקומכם בעולם תחרותי זה. לכן, עוד לפני שאתם הולכים לרכוש את ספרי הלימוד, החליפות והגלימה, בררו עם עצמכם אם אתם באמת רוצים/רוצות את זה, ולמה?

 

רוכשים השכלה

המרוץ לגלימה מתחיל בלימודי תואר ראשון במשפטים וכדי להתקבל לאחת האוניברסיטאות או המכללות עדיף מאוד שתהיו מצוידים בציוני בגרות טובים מאוד (מינימום 85), תוצאת פסיכומטרי מוצלחת לאללה ובציון גבוה במבחן באנגלית. מי שלא עומד בתנאי הסף יצטרך לבחור בין לימודי מכינה, שיפור בגרויות ופסיכומטרי או לימודים במוסד אקדמי עם תנאי סף נמוכים יותר.

בשנים האחרונות נפתחה האשרות ללמוד משפטים במכללות בהן דרישות הסף נמוכות מאלה של האוניברסיטאות. בהנחה שהתקבלתם, עוד לפני תחילת הלימודים עדיף שתצטיידו בכמה שיותר מידע מאתרי אינטרנט כמו https://www.plili.org.il או מספרי הלימוד שלכם. במהלך הלימודים לצד קורסי החובה, בחרו קורסים שיסייעו לכם בנתיב הפלילי.

במקביל, ניתן גם להתנדב לעמותות וארגונים משפטיים או לעבוד במשרדי עורכי דין, בתפקידים שאינם דורשים תואר במשפטים, אך מעניקים חשיפה לתחום בו אתם מתעניינים.

 

מתמחים

שלב ההתמחות (סטאז') בעריכת דין מעוגן בחוק לשכת עורכי הדין ונמשך כשנה וחצי החל מסיום הלימודים. ניתן להתמחות במשרד עורכי דין, בפרקליטות או בלשכת שופט בבתי משפט. מתמחה המעוניין לעסוק בתחום הפלילי ישאף להתמחות במשרדים המתמחים בכך. שיקול נוסף בבחירת מקום ההתמחות הוא אחוז הצלחה במבחן ההסמכה.

משרדי עורכי דין והפרקליטות ילחמו על הסטודנטים המצטיינים שהצליחו לבסס לעצמם מוניטין חיובי בקרב המרצים שלהם ובגופים בהם התנדבו או עבדו. שאר המתמחים יאבקו על מקומם ויתחרו בחבריהם וחברותיהם לספסל הלימודים. במהלך הסטאז' המתמחה יבצע את העבודה השחורה, הפקידותית, תמורת שכר מינימלי ויתכן שפה ושם יבצע משימות משרדיות לא משפטיות.

בתקופה זאת המתמחים ילמדו את הפרקטיקה היום יומית של עורך דין פלילי, כולל ליווי לקוחות. זוהי הזדמנות מצוינת לפתח קשרים ראשונים בתחום.

 

מבחן ההסמכה

כדי לקבל את רישיון עריכת הדין, לאחר סיום הלימודים, ו(עדיף) לקראת סוף ההתמחות, מגיע טורו של מבחן ההסמכה. בלעדיו אין רישיון, אין לקוחות, אין "כבוד השופט/ת". על פי הנתונים שפורסמו ביולי 2022, רוב הנבחנים (57 אחוז) מתוך 1506 מתמחים נכשלו במבחן. מתוך 296 בוגרי משפטים שנגשו למבחן שני 56 אחוז נכשלו ורק 21 אחוז מ-613 הנבחנים שניגשו בפעם השלישית ומעלה קיבלו ציון עובר.

על פי הנתונים, 100 אחוזים מבוגרי אוניברסיטאות חיפה, תל אביב ובר אילן שנבחנו בפעם הראשונה עברו. כמו גם 95 אחוז מבוגרי האוניברסיטה העברית. אחוז המתמחים והמתמחות הגבוה ביותר היה בפרקליטות הצבאית והמשטרתית (76 אחוז) בעוד רק 39 אחוז מהמתמחות ומתמחים במשרדים פרטיים עברו את המבחן.

עורך דין פלילי

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
מה ההבדל בין הליך גישור להליך בוררות?

סכסוכים משפטיים ומחלוקות עסקיות הם חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. ברם, לעיתים קרובות הליכים משפטיים פורמליים הם יקרים, ממושכים ומתסכלים. במאמר זה נבחן את ההבדלים

הוזמנתי לחקירת מצ"ח מה עושים?

חקירת מצ״ח היא עניין נפוץ למדי. קורה וחייל נקלע למצב לא פשוט כזה או אחר המצריך חקירה. באופן עקרון מצ״ח רשאים לפתוח חקירה נגד כל

איך אני בוחר עו"ד לתאונות עבודה?

תאונות עבודה יכולות לקרות לכל אחד מאיתנו. מדובר באירוע מטלטל ומאתגר, שלעתים קרובות משאיר אנשים לא רק עם צלקות פיזיים ורגשיות, אלא כרוך גם בהתמודדות

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?