מה הן חדלות פרעון?

בשנת 2018 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי ובו הוסדרו מחדש ההליכים הנוגעים למחיקת חובות בעת פשיטת רגל. החוק החדש העביר את כובד המשקל של ההליך מענישה של החייב אל שיקומו.

החוק מאפשר לחייבים שנקלעו למצב כלכלי קשה בשל התנהלת לא נכונה שנעשתה בתום לב לשקם את חייהם ולפתוח בדף חדש. במאמר זה נעסוק בשלבים המרכזיים של הליך זה.

 

החזר חלקי

הליך חדלות פירעון מאפשר לאדם פרטי שהסתבך בחובות ואין ברשותו די נכסים על מנת לכסות את התחייבויותיו הכספיות, לפרוע רק חלק מהחובות, בהתאם ליכולותיו הכלכליות בתקופת החידלון ושאר החובות יימחקו. לא כל מקרה של הסתבכות בחובות יהיה נכון לפנות להליך זה וכדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום טרם קבלת החלטה בנושא.

 

סכומים רלוונטיים

אל הליך חדלות פירעון בישראל יכול לפנות מי שחובותיו גבוהים מ-17 אלף ₪ ועד לסכום של 150,455 ₪. תיקי חדלות פירעון לא מגיעים לדיון בפני בתי משפט אלא מול ההוצאה לפועל. כאשר סך החובות של החייב גבוה מהרף שציינו ההליך יתנהל בפני האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

 

תצהיר הסתבכות

במסגרת הבקשה לחדלות פירעון החייב נדרש להכין תצהיר הסתבכות בו הוא מפרט את הנסיבות שהובילו להסתבכותו בחובות. חשוב שהתצהיר יהיה מדויק ומקיף על מנת שהוא ישקף תמונת מצב מלאה של החייב ושיתקבל האישור להמשיך בהליך. לאחר שהחייב הגיש בקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון, הסמכות הממונה על ההליך, תאסוף מידע לגבי מצבו הכלכלי של החייב.

בהתאם למידע שנאסף תתקבל החלטה אם להתקדם או לא. כאשר ההחלטה היא חיובית יינתן צו לפתיחת ההליכים. תקופת הבדיקה עשויה להימשך מספר שבועות והחייב נדרש לשתף פעולה ולהגיש את המסמכים הרלוונטיים במידה והוא יידרש לכך.

 

 הגבלות על החייב

לשלב הבא בהליך ממונה נאמן שיבנה את המתווה לשיקום כלכלי של החייב. על החייב מוטלות הגבלות שונות ועמידה בהם חיונית לשם התקדמות ההליך והשיקום. ההגבלות כוללות את ההגדרה של החייב כלקוח מיוחד בבנק, חובת דיווח שוטף על כל הכנסה והוצאה, חובת תשלום חודשית, הקפאת אשראי, איסור יציאה מהארץ ועוד.

 

סיום ההליך

לאחר שהחייב מוכיח את מחויבותו למתווה התיק מועבר לדיון בערכאה הרלוונטית. במידה והנאמן ימליץ על כך תוכר זכאותו של החייב לצו שיקום כלכלי והחייב יתחיל להתנהל בהתאם למתווה בשלוש שנים הבאות. במידה ובסיום התקופה והחייב יעמוד בכל מחויבויותיו בהצלחה הוא יקבל צו פטור חלקי או מלא מחובותיו וההליך יושלם.

 

סיכום חדלות פירעון

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בהליך חדלות פירעון ושלביו. כפי שציינו, ההליך אינו מתאים לכל חייב ולשם השתתפות בו יש לעמוד בתנאי סף והגבלות שונות. במקרים רבים יהיה עדיף לנהל משא ומתן עם הנושים על הסדר תשלומים מוסכם ומכיוון שבמקרה של חדלות פירעון הם עלולים לאבד את מרבית סכום החוב, יתכן והם יסכימו להתפשר עם החייב.

פְּשִׁיטַת רֶגֶל

אודות המחבר
משרד עו"ד כפיר דיין דובב
משרד עו"ד כפיר דיין דובב

עו”ד כפיר דיין דובב עוסק כעו”ד תביעות אובדן כושר עבודה, עו”ד רשלנות רפואית, תביעות סיעוד, דיני עבודה וביטוח פנסיוני. מייסד המשרד עו”ד דיין דובב שימש משך שנים רבות כמנהל בכיר באחד ממנהלי ההסדרים הפנסיוניים הגדולים במשק וכן בסוכנויות ביטוח פרטיות, ומכיר את התחום לפרטי פרטיו גם בצדו המשפטי וגם בצדו המעשי.

עו”ד דיין דובב ליווה מאות רבות של הליכים בתחומי תביעות ביטוח, רשלנות רפואית ודיני עבודה. עו”ד דיין דובב מרצה במכללת פרקטיכל המקיימת קורסים מקצועיים לעורכי דין פעילים.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מידע נוסף סביב הנושא
מה ההבדל בין הליך גישור להליך בוררות?

סכסוכים משפטיים ומחלוקות עסקיות הם חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. ברם, לעיתים קרובות הליכים משפטיים פורמליים הם יקרים, ממושכים ומתסכלים. במאמר זה נבחן את ההבדלים

הוזמנתי לחקירת מצ"ח מה עושים?

חקירת מצ״ח היא עניין נפוץ למדי. קורה וחייל נקלע למצב לא פשוט כזה או אחר המצריך חקירה. באופן עקרון מצ״ח רשאים לפתוח חקירה נגד כל

איך אני בוחר עו"ד לתאונות עבודה?

תאונות עבודה יכולות לקרות לכל אחד מאיתנו. מדובר באירוע מטלטל ומאתגר, שלעתים קרובות משאיר אנשים לא רק עם צלקות פיזיים ורגשיות, אלא כרוך גם בהתמודדות

עו''ד כפיר דיין דובב
עו”ד זכויות רפואיות כפיר דיין דובב

משרד עו"ד כפיר דיין דובב שם לו למטרה להילחם את מלחמתכם. אנו נרתום את הניסיון והידע המקצועי שלנו על מנת לוודא כי זכויותיכם נשמרות, נסייע לכם לקבל את הכספים המגיעים לכם, ונפעל בנחישות חסרת פשרות לקבלת הפיצוי המרבי עבורכם.

צריכים סיוע וליווי משפטי?